Planer och mål 2017

Re: Planer och mål 2017

Inläggav Susanne » tis dec 05, 2017 3:16 pm

Ojoj..., här har vi en plan som verkligen inte blev av. :|

Fram till i maj red jag faktiskt ganska mycket. Ofta mer än de tre dagarna i veckan jag trodde att jag skulle hinna med, och det var väldigt positivt! Men efter att ha bestämt mig i mars för att sälja Cadi, dotterns ponny och unghästen så avtog faktiskt en del rid- och träningslust. Jag red vidare fram till juli ungefär, och vi har faktiskt hittat en trevlig och arbetsbar galopp. :) Inte fullt så bra som jag hade tänkt mig, men ändå användbar och ganska balanserad. Enkla byten har vi inte hunnit tänka på tyvärr. Däremot hade vi riktigt bra travarbete, vi gjorde saxar i trav, lekte med piaffansater och fortsatte jobba med att stärka henne. Det var tack vare det vi äntligen började få ordning på galoppen också. Vi hann inte med någon dressyrtävling heller. Alla tävlingar i närområdet krockade med tävlingar för dottern och eftersom jag prioriterade hennes tävlingar i första hand så fick det bli så.
Sedan i juli har jag inte ridit henne många gånger utan medryttaren har henne typ på foder nu, i väntan på att vi skall hitta rätt människa för henne.

Unghästen har inte riktigt fått börja i skolan som det var tänkt. Vi har varit ute på promenader i stora vida världen några gånger, hon har fått vara med på WE-träning till fots och vi har jobbat lite för hand. Men vi har inte kommit ens i närheten av inridning. Jag har rätt dåligt samvete för henne faktiskt. Hon far absolut inte illa av att inte få göra något. Men det hade varit roligare för henne om hon hade fått vara med ibland också.

Det blev inga utställningar och ingen avelsvärdering. Det blev ju inga utställningar i landet i år, och det är inte så viktigt för mig att jag väljer att åka långt för att vara med. Då åker vi hellre på tävling. Och jag skulle inte rekommendera att avla på unghästen pga hennes veka kotor - därför valde jag bort avelsvärderingen också.

Men..., vi fick ett fantastiskt vackert föl i år. :D Och storasysters (förra årets föl) överbett visade sig vara mindre allvarligt än vi först trodde. :D Och vi hittade en väldigt fin (och i sammanhanget väldigt billig) ny häst till dottern som hon kan komma vidare med. :)

Min målsättning som jag satte upp i somras att bara ha 3-4 hästar hemma på gården till vintern föll dock pladask. De är 7, och det går väldigt långsamt att minska... :|

Men på det stora hela får jag väl ändå vara ganska nöjd med mitt hästår. För lite ridning sista halvåret, och för mycket jobb och kostnader för att dra runt det nu. Men bortsett från det har det gått framåt ändå. Vi lär oss mycket nytt, träffar trevliga människor och har roligt nästan varje dag. Nu skall jag fundera över målen inför nästa år. :)

---
Jag börjar på nytt jobb i början av januari, så jag tror att mitt viktigaste mål för 2017 blir att hinna och orka rida över huvud taget, och helst tre dagar i veckan. Då finns iallafall tid att komma vidare i träningen.

Om det målet uppnås så är det ett fortsatt mål att jobba med galoppen. Den börjar vara reglerbar på banan, men behöver stärkas mycket för att bli tillräckligt bra. Jag vill kunna göra tävlingsmässigt godkända enkla byten innan året är slut. Därtill vill jag höja kvaliteten på arbetet i skritt och trav, så att vi bibehåller vår härliga utvecklingskurva. :-)

Vi ska starta minst en dressyrtävling, alternativt pay & ride. Vi börjar med LC eller LB. Går det bra och både tid och ork finns (troligt... :-o), så siktar vi högre. Prio här är att kunna prestera på bortaplan, med allt vad det innebär av nervositet och nya miljöer.

Vi ska träna WE med sikte på LA. Jag kommer knappast att tävla henne i WE i år eftersom fokus kommer att ligga på dotterns tävling. Däremot ska Cadi kunna vara en värdig reserv om dotterns häst blir halt och inte kan starta.

En förhoppning är att vi ska kunna rida ut med en bra känsla också, men jag sätter inte det som ett mål.

Unghästen ska få börja i skolan framåt våren, och under sensommar/höst ska hon ridas in. Dock inga högre krav än att hon ska gå att rida ut. Mycket basic, men hon behöver verkligen stärka sig innan vi kan börja ställa krav på henne, och det ska hon få använda hösten och nästa vinter till. :-)

Vi ska förhoppningsvis hinna med någon PRE-utställning också - kanske med båda unghästarna, samt en avelsvärdering av den blivande treåringen.

Förhoppningarna och planerna för 2017 är många. Jag ser verkligen fram emot det här året på många sätt. :-)
Susanne

Inläggav Snöbolle » tis dec 05, 2017 9:02 pm

Ängeln
Ett mål är att komma iväg och träna för tränare.
Först vill jag få lite mer miljöträning dvs rida på bortaplan
Mål två är att vi ska kunna galoppera på bana alt komma till arbete i galoppen ute och få kläm på vettiga galoppfattningar.

Det räcker nog så 8-)

Våra mål tycker jag nog vi kan checka som avklarade.
Tränade gjorde vi ett par gånger och både träning och uppförande funkade fint.
Galoppen är helt okej, men kräver endel styrka. Kände väldig skillnad innan vi fick tidsbrist, så jag tror lite på att styrka kommer göra skillnad för galoppen.

Sista halvan av året har tiden försvunnit för ridning men å andra sidan har det hänt andra bra saker.

Kunna stå själv (och lämnas själv) hos hovslagaren utan att världen går under.
Inte springa ihjäl sej om man tar in Oliver från hagen och hon väljer vara kvar i hagen.
Jag kan lasta själv och stänga själv!

Mycket träning återstår och vi ligger endel efter men så får det vara.
Snöbolle

Inläggav Petra » ons dec 06, 2017 9:30 am

Om vi ska fortsätta med mål för 2017 så är väl mitt mål (som vanligt) att Wille ska få vara frisk. Nytt för i år får bli att få ordning på mitt mående så att det finns ork och lust kvar till ridning. Skulle väldigt gärna vilja komma igång att träna igen, ev tävla också men det är inte prio 1. Förhoppningsvis kommer medryttaren igång mer med hoppningen också. :)

Målet för Max (dotterns ponny) är att även han får vara frisk och att de får riktigt roligt ihop och kommer ut på lite Pay & Jump. Dottern hävdar fortfarande att hon inte vill tävla men vill träna och utvecklas i ridningen. :)
Petra

Tja, hållit målen ganska bra för mig och Wille. Börjat hitta balans i måendet och fått lite mer energi och lust till ridning. Medryttaren har hoppat lite och bla varit med på terrängträning. Tom jag har vågat mig på att hoppa terräng med Wille. ;) Mer regelbunden träning för instruktör har det tyvärr inte blivit.Han har *peppar,peppar* inte haft några allvarliga skador utan bara lite hovtrassel och balltramp.

Dottern och Max har däremot överträffat målen då de varit ute på Lokal tävling och debuterat LD! Hon utvecklas massor tack vara denna underbara ponny!
Petra

Inläggav AnnaC » ons dec 06, 2017 11:05 am

Jag ville nastan inte ga tillbaka och lasa mina planer for 2017 (som jag for ovrigt helt glomt bort, haha), for det kanns som om vi inte astadkommit sa mycket. Men nu nar jag faktiskt har last igenom dem sa har vi ju det, vad skont!

Ginger - Ls ponny, har börjat hoppa mera och har en ny tränare, som är fälttävlansryttare och verkar jättebra. Åker på rätt många Pony Club träningar, som är i grupp, så det inte bara blir enskilda träningar. Delmål inkluderar att kunna åka på en tävling (om så bara clear round) och hoppa en bana, samt att Ginger ska göra litet Pony Club-distanstävlingar. Och att L ska kunna hålla honom på distanstävling, för i höstas stack han med henne! :o Tror tyvarr hon kommer växa ur honom i sommar, så jag håller ögonen öppna efter nästa ponny. Inte dags for någon arab åt henne ännu, hon behöver fortsätta pony-klubba och hoppa mer, vill inte hon ska bli renodlad distansryttare ännu! :lol:

Ginger ar urvuxen, som sagt, men vi har inte salt honom annu, trots att vi faktiskt har fatt en ny ponny - det underbara chokladbruna (ok, svettfux) 75% arabstoet Diva (Fleur D'Hiver), som vi fatt lana av min fd chef, samma agare som gav oss den lilla palominon Leo som Lussans forsta ponny. Ginger har varit ivag och tavlat nagra clear round hoppningar och nu har Diva borjat trana med falttavlanstranaren och ojojoj vilken hoppehast hon visat sig vara! Hon ar knappt 145 cm hog och har ett fantastiskt steg och attityd - som agarna sa "forward going but controllable"! Till skillnad fran Ginger da som mest ar forward going men inte sa controllable, haha! Vi har bara haft henne i 2 veckor an, sa vi far val se hur det gar framover. Tyvarr har L noll intresse av distanstavling och ville inte folja med, utan det blev hoppning och Pony Club for hela slanten. Naja, jag har val nagra ar till pa mig att hjarntvatta henne! :lol:

16179006_10154221546241146_445126410836940662_o.jpg
L & Ginger

23593780_10155086066821146_5064156183389640584_o.jpg
L och Diva

Fionn - som nu är en 2åring ju! Ska lära sig att bli uppbunden, för det har vi inte riktigt kommit oss för att göra. Annars är det bara hantering och gå in i transporten när den ändå är påhakad, gå ut på promenader i skogen och byn när dagarna blir litet längre. Han är cool med det mesta, väldigt orädd och duktig och försöker göra som man säger, går mer än gärna in in transporten eller fram till läskiga saker.

Ja, oj, han har verkligen natt sina mal och mer dartill - superbra att hantera, med hovis, med veterinaren, att lasta/resa, gar bra att binda upp, duktig med allt och modig till max - vi ovar honom med tacken, benskydd, paraplyer, presenning, flaggor, promenader och diverse annat och han tycker ALLT ar kul. :lol: (notera de spetsade oronen som sticker ut under flaggan :lol: )

24130062_10155112975221146_8408447875718143901_o.jpg
Fionn med Alex

Puhskin - som nu är 9 år och och förtidspensionär, kommer jag att ge till mamma i april, som ska ha honom som reservhäst (de har redan 5 hästar, mycket mark och personal osv), så får vi se vad han kan göra. Om något. Annars blir det väl tyvärr enkelbiljett för honom...

Pushkin gav jag till mamma i varas och han har haft en utmarkt sasong med jaktlaget och benet holl. Rids av en spinking men superlang kille och stormtrivs. For nagra veckor sedan bad mamma att de skulle fa kopa honom och det fick de givetvis. I love a happy ending! 8-)

21766803_10203761523396003_7050910312754154054_n.jpg
Pushkin

Jacinto - nybliven 6åring, har blivit klippt (på bringan/hals bara, än så länge, men han tog det med ro) och fått ny sadel, efter en hel del ryggömhet och ganska många sjukgymnastbesök, verkar nu vara på rätt spår. Har tyvärr fått två inkar på bröstet så han ska in på klinik nästa vecka och bli behandlad. Inte helt oväntat, eftersom han hade en ink innan jag köpte honom. Jaja, det var alltid en risk, som jag valde att ta. Kommer inte täckas av försäkringen, så jag väntar mig en nota på ca 700 GBP. Får se hur han är efteråt och om han kan börja jobba igen direkt eller behöver ledigt mera, men de sitter iaf inte i närheten av sadel eller martingal eller tyglar. Annars är planen för honom att han ska vänja sig vid att resa ensam (kan ju inte alltid ha Ginger med), så att jag kan ta honom på träningar (tror jag hittat en ny instruktör i närheten av oss) och på några kortare distanstävlingar. Ja, det är väl bara att hoppas att det ska funka och gå vägen, livet som hästägare är verkligen ett lotteri!!

Jaha, och sa Jacinto - sadeln fixad, inkarna tyvarr inte fixade annu - han blev behandlad forsta veckan i oktober och de har inte trillat av annu, sa han vilar sedan dess eftersom en av inkarna sitter precis framfor sadelgjorden. Men innan behandlingen gick det URBRA och vi har varit nastan varje vecka hos den tranaren som bor nara oss. Har aven varit pa traning ordnad av distansklubben. Lastningen och resa ensam gar finfint. Han gjorde aven en prova-pa distanstavling i juni, men var litet galen, sa efter det har jag fokuserat pa att skola och fa honom att uppfora sig *oavsett vad andra hastar gor!*, vilket har inneburit en del skutt och bockningar och trams, men jattekul har vi haft.
Har val inga speciella bilder pa Jacinto, eftersom jag alltid sitter pa! :D

19054943_10154612685491146_921148270058942593_o.jpg
Jacinto
AnnaC

Inläggav Johanna » lör dec 09, 2017 10:51 pm

65% i MsvB
Vi nådde inte fram till 65% i MsvB i år och det vill jag absolut göra 2017!

Det gjorde vi faktiskt i årets första start :) Nästan 66% i MsvB:4 var en fantastisk inledning på säsongen, och det var dessutom årets enda start i MsvB:4 (som jag året innan red sååå många gånger :D arrangörerna var verkligen snabba att ändra inriktning i klasserna när de nya kvalreglerna kom ;) )

Flera 65% i MsvB
En gång är ingen gång ;)

Nja, resultaten blev högre än året innan. Nio starter och sviker mig inte minnet nu så var fem av nio starter över 63% och förutom den där MsvB:4 så var vi över 64% i två ytterligare starter. Jag fick en liten självförtroendedipp i somras, ett sadelbyte och lite för långt uppehåll på träningar så det gick lite troll i slutorna och skritten på tävlingsbanan. Sånt som händer, tur man inte är professionell ryttare :D

MsvB:5
Vi har aldrig startat MsvB:5 och vill gärna få göra det :)

Vi startade två stycken MsvB:5, och en gång i FEI Mästerskapsprogram som nog är det svåraste program jag ridit (hittills). 60-61% i dessa program, serien fungerade inte på tävling (ännu) men framförallt var det de där slutorna och skritten som knöt sig ;) Programmen i sig känns bra och överkomliga, och nu när hjärnspökena är borta så flyter slutor och skritt med på :D

MsvA:1
Så svårt att veta om det är realistiskt eller ej, vi är kvalade i alla fall och det är en dröm att få starta MsvA så jag hoppas vi ska bli klara.

Det är absolut på gång, piruetterna ser till och med rätt lovande ut, men det är inte klart att tävla med. Framförallt behövs mer styrka och bättre ridning. Märkligt nog är det mindre och mindre hjälper som krävs, jag "åker" mycket mer häst nu än förr, men precisionen och exaktheten är så mycket större nu och jag gör rätt ofta fel ;) Bara att träna på och lära sig!

Supernöjd med året som helhet, stabila bra ritter i bara MsvB efter att ha lämnat lätt klass bakom oss. Jag har lite svårt att få min bild av proffsen i MsvB och amatören Johanna med den älglika fuxen att gå ihop ;) men jag är så fruktansvärt stolt över vad vi gjort och gör tillsammans <3
Clinicen i oktober var en upplevelse utöver det vanliga och något jag hoppas att jag bär med mig för alltid.
Nio starter gjorde vi, fem på nationella meeting, och fick med oss en seger och tre andraplatser hem. Fina poäng på grundarbetet, och det syns att form och lösgjordhetsbetygen höjs allt mer. Slutorna började vara ett spöke för mig, vilket är märkligt eftersom de är så mycket bättre än öppnorna när jag rider hemma ;) men det sitter väl i huvudet antar jag. Jag har min drömhäst nu <3 Grunderna känns bra, hon är alltid pigg och rolig att rida och en fräck sportbil samtidigt som hon är så himla snäll och jag kan göra precis vad jag vill med henne. Hon är tolv nu, och väldigt frisk och fräsch och (tror jag) väl grundtränad så jag hoppas-hoppas få njuta av henne på denna nivå, och kanske lite till, i fem år till och sedan som pensionär fem år till.. Det vore drömmen.

Ska jag ta det negativa med så jobbade jag alldeles för mycket i år och hann inte vara med på träningar och tävlingar som jag hade velat vara. Sa därför upp mig i höstas och arbetar nu deltid, med planen att rida mer och kunna vara med på vad jag vill. Jag ska ta det lugnt ett tag men hoppas kunna köpa en påläggskalv (eller kviga ;) :D :P ) framöver. Vore så kul att ha en unghäst parallellt.
Johanna

Föregående

Återgå till Ryttarfiket