Planer och mål 2017

Planer och mål 2017

Inläggav warg » sön dec 25, 2016 5:00 pm

Förr hade vi ju trådar om våra planer och mål för det nya året, jag tänkte att det kunde vara kul i år igen!
Så här tänker jag inför 2017:

Grao - För honom kommer det här året handla om att träna på att tävla (och att kunna arbeta på nya platser generellt sett). Det innebär i praktiken att vi kommer åka på pay&ride och så småningom på tävlingar på lägsta nivå utan ambitioner att samla poäng. Det handlar bara om att få honom såpass lugn och trygg att han kan gå genom ett program. Utbildningsmässigt jobbar vi vidare med grundridningen. Min förhoppning är att jag under nästa vinter kan jobba lite med skolor och övergångar skritt/galopp med honom. Han är idag rätt bra på att fatta galopp från skritt, men långt ifrån stark nog att kunna gå åt andra hållet. Jag räknar inte alls med att starta WE under 2017, men jag kommer introducera honom för en del hinder under året.

Arno - Arno ska ridas in under året, när beror lite på hur han växer och mognar. Han kommer dessutom vara till salu.

Amelia - Hon ska betäckas under våren, så hon kommer ägna större delen av året åt mammaledighet.
warg

Re: Planer och mål 2017

Inläggav Angua » sön dec 25, 2016 6:28 pm

LG: Målet är att höja våra procent i dressyr och teknik och lära oss få fart i speeden utan att han blir övertaggad. Och få ordning på ettorna, jag måste väl lära mig nån jävla gång?

E: bli stabil på bortaplan och kunna starta på tävling. Han går så fint hemma så det är att ha fokus hyfsat även borta som är den stora grejen för att han ska funka på tävling med.

D: inridning nu och kanske göra någon start på p&r i höst. Om det känns rätt! Börja med lite we hinder under hösten med.

Åka och träna med alla hästarna så klart är också på agendan.
Angua

Inläggav Snöbolle » tis dec 27, 2016 4:01 pm

Ängeln
Ett mål är att komma iväg och träna för tränare.
Först vill jag få lite mer miljöträning dvs rida på bortaplan
Mål två är att vi ska kunna galoppera på bana alt komma till arbete i galoppen ute och få kläm på vettiga galoppfattningar.

Det räcker nog så 8-)
Snöbolle

Inläggav U&X » tis dec 27, 2016 7:26 pm

Tävlingsdressyr: Kvala till MSv B, vilket inte bör vara omöjligt då jag redan har ett godkänt kvalresultat i MSv C:1 under 2016.

Dressyrträning: Fortsatt grundträning, X kan de flesta rörelserna så det är finslipning av kvalitén som är prio 1. Ny rörelser efter kvalet till MSv B blir byten i var fjärde och förberedelse till galopppiruetter.

Tävling Working Equitation: Tävla i RM på MSv-nivå, beroende på när det ligger och min ekonomi.

Träning Working Equitation: Befästa riding på en hand.

Hoppträning: Regelbunden träning för tränare för att bli bättre på att hantera min rädsla. När det är fixat kanske jag kan fundera på seniorcupen (dvs bana med hinder på 80 cm).

Partytricks: Sätta samman ett uppvisningsprogram med garrocha.
U&X

Inläggav Susanne » tis dec 27, 2016 10:48 pm

Jag börjar på nytt jobb i början av januari, så jag tror att mitt viktigaste mål för 2017 blir att hinna och orka rida över huvud taget, och helst tre dagar i veckan. Då finns iallafall tid att komma vidare i träningen.

Om det målet uppnås så är det ett fortsatt mål att jobba med galoppen. Den börjar vara reglerbar på banan, men behöver stärkas mycket för att bli tillräckligt bra. Jag vill kunna göra tävlingsmässigt godkända enkla byten innan året är slut. Därtill vill jag höja kvaliteten på arbetet i skritt och trav, så att vi bibehåller vår härliga utvecklingskurva. :-)

Vi ska starta minst en dressyrtävling, alternativt pay & ride. Vi börjar med LC eller LB. Går det bra och både tid och ork finns (troligt... :-o), så siktar vi högre. Prio här är att kunna prestera på bortaplan, med allt vad det innebär av nervositet och nya miljöer.

Vi ska träna WE med sikte på LA. Jag kommer knappast att tävla henne i WE i år eftersom fokus kommer att ligga på dotterns tävling. Däremot ska Cadi kunna vara en värdig reserv om dotterns häst blir halt och inte kan starta.

En förhoppning är att vi ska kunna rida ut med en bra känsla också, men jag sätter inte det som ett mål.

Unghästen ska få börja i skolan framåt våren, och under sensommar/höst ska hon ridas in. Dock inga högre krav än att hon ska gå att rida ut. Mycket basic, men hon behöver verkligen stärka sig innan vi kan börja ställa krav på henne, och det ska hon få använda hösten och nästa vinter till. :-)

Vi ska förhoppningsvis hinna med någon PRE-utställning också - kanske med båda unghästarna, samt en avelsvärdering av den blivande treåringen.

Förhoppningarna och planerna för 2017 är många. Jag ser verkligen fram emot det här året på många sätt. :-)
Susanne

Inläggav Petra » ons jan 04, 2017 10:21 am

Om vi ska fortsätta med mål för 2017 så är väl mitt mål (som vanligt) att Wille ska få vara frisk. Nytt för i år får bli att få ordning på mitt mående så att det finns ork och lust kvar till ridning. Skulle väldigt gärna vilja komma igång att träna igen, ev tävla också men det är inte prio 1. Förhoppningsvis kommer medryttaren igång mer med hoppningen också. :)

Målet för Max (dotterns ponny) är att även han får vara frisk och att de får riktigt roligt ihop och kommer ut på lite Pay & Jump. Dottern hävdar fortfarande att hon inte vill tävla men vill träna och utvecklas i ridningen. :)
Petra

Inläggav AnnaC » ons jan 04, 2017 6:23 pm

Hej alla ryttafikare, nu har jag i min roll som webmaster tagit bort den diskussion som blev och som urartade litet, så att vi kan använda den har tråden till våra 2017 mål igen.

Känner mig precis som Birgitta litet skrockfull och tycker det är svårt att skriva ner vad jag drömmer och hoppas att göra eller åstadkomma, speciellt som min dröm med Pushkin gick totalt i kras - som hästägare vet vi ju alla hur det är när man förlorar en häst eller måste acceptera att den inte kan göra något av det man drömt om. Så jag fick börja på ny kula igen med unghästar, håhåjaja...

Ginger - Ls ponny, har börjat hoppa mera och har en ny tränare, som är fälttävlansryttare och verkar jättebra. Åker på rätt många Pony Club träningar, som är i grupp, så det inte bara blir enskilda träningar. Delmål inkluderar att kunna åka på en tävling (om så bara clear round) och hoppa en bana, samt att Ginger ska göra litet Pony Club-distanstävlingar. Och att L ska kunna hålla honom på distanstävling, för i höstas stack han med henne! :o Tror tyvarr hon kommer växa ur honom i sommar, så jag håller ögonen öppna efter nästa ponny. Inte dags for någon arab åt henne ännu, hon behöver fortsätta pony-klubba och hoppa mer, vill inte hon ska bli renodlad distansryttare ännu! :lol:

Fionn - som nu är en 2åring ju! Ska lära sig att bli uppbunden, för det har vi inte riktigt kommit oss för att göra. Annars är det bara hantering och gå in i transporten när den ändå är påhakad, gå ut på promenader i skogen och byn när dagarna blir litet längre. Han är cool med det mesta, väldigt orädd och duktig och försöker göra som man säger, går mer än gärna in in transporten eller fram till läskiga saker.

Puhskin - som nu är 9 år och och förtidspensionär, kommer jag att ge till mamma i april, som ska ha honom som reservhäst (de har redan 5 hästar, mycket mark och personal osv), så får vi se vad han kan göra. Om något. Annars blir det väl tyvärr enkelbiljett för honom...

Jacinto - nybliven 6åring, har blivit klippt (på bringan/hals bara, än så länge, men han tog det med ro) och fått ny sadel, efter en hel del ryggömhet och ganska många sjukgymnastbesök, verkar nu vara på rätt spår. Har tyvärr fått två inkar på bröstet så han ska in på klinik nästa vecka och bli behandlad. Inte helt oväntat, eftersom han hade en ink innan jag köpte honom. Jaja, det var alltid en risk, som jag valde att ta. Kommer inte täckas av försäkringen, så jag väntar mig en nota på ca 700 GBP. Får se hur han är efteråt och om han kan börja jobba igen direkt eller behöver ledigt mera, men de sitter iaf inte i närheten av sadel eller martingal eller tyglar. Annars är planen för honom att han ska vänja sig vid att resa ensam (kan ju inte alltid ha Ginger med), så att jag kan ta honom på träningar (tror jag hittat en ny instruktör i närheten av oss) och på några kortare distanstävlingar. Ja, det är väl bara att hoppas att det ska funka och gå vägen, livet som hästägare är verkligen ett lotteri!!
AnnaC

Inläggav AnnaC » ons jan 04, 2017 7:17 pm

(eller bringan heter det kanske på svenska, kom jag på!)
AnnaC

Inläggav Johanna » ons jan 04, 2017 7:46 pm

Jag som älskar mål dyker såklart upp så fort det vankas en tråd om mål och planer :D

De flesta av er ser väl till mig på FB och har följt med i vad som hänt senaste åren men för att få målen och planerna att bli förståeliga och tydliga kommer en "historia" och "nuläge" först.

Jag köpte Kandar av bästa pippi på Ryttarfiket 2006, världens finaste lilla åring <3
Totalt glad amatör, mitt första halvblod och min första unghäst :D
Allt gick väl, vi lärde oss tillsammans allt eftersom men det har tagit lite längre tid än för de med mer rutin (av naturliga skäl, dvs min orutin men också att som pippi skulle ha sagt nu "det är en hel del skruvar att efterdra på den här modellen" ;) Kandar blev stor, och lite försiktig och alla steg har tagit lite längre tid men vad gör det när man har roligt hela tiden?)
Vi har tävlat oss genom klasserna gemensamt och i år uppfyllde vi drömmen om att starta MsvB gemensamt <3 och så himla roligt det har varit :D
Totalt blev det 8 starter i MsvB:4 och FEI-programmen och sex av åtta starter över 62% och en medelprocent på alla starterna på 62,4% känns riktigt kul! Vi startade även MsvC i år, sex starter, med en medelprocent på nästan 66% och det är kanske ett tecken på att vi snart borde lämna klassen?
Vi red även 2014 MsvC, då många fler starter, med så hög medelprocent så det känns kanske som om det är dags?

Det lustiga med MsvB-debuten som var ett så enormt mål för oss var gjord så upptäckte jag rätt fort hur himla bra ryttarna jag red fram med och tävlade emot red. Och plötsligt så vill jag ju vara som dem såklart ;) Nu var det inte att få tävla MsvB som var målet längre utan att rida lika bra som de ryttarna.

Vi lade ned tävlingssäsongen i augusti efter ett kanonbra meeting där verkligen allt fungerade så bra det kan göra just nu, och då är det bättre börja träna så att vi kan prestera ÄNNU BÄTTRE tänkte jag och satte mig ned hemma vid skrivbordet och försökte planera.
Det första som jag kollade på var att jag behöver en tränare till, en tränare som kan komplettera den tränare jag haft sedan 2002 och absolut vill behålla för hon har lärt mig allt jag kan men jag vet också att de perioder jag hittat en andra tränare och fått "input" från två håll är de perioder det hänt absolut mest i utvecklingen.
Jag hittade och provade en ny tränare i september, lade mig helt i hans system för ska man prova så ska man, och vi fick ändra en väldig massa nu i höst men jag tror banne mig att det kommer bli riktigt bra! Det känns så i alla fall :)

Så till målen och planen för dem, jag försöker ha konkreta mätbara mål men som vanligt i ridsport så är det många icke mätbara små saker som ska till för att uppnå de mätbara målen så jag sätter in dem med

65% i MsvB
Vi nådde inte fram till 65% i MsvB i år och det vill jag absolut göra 2017!
-bytena måste bli säkra på banan
Förutom att rida allt lite bättre, och det hoppas jag göra med, är det att våra byten fortfarande är spända och lite osäkra på tävlingsbanan.
I hälften av starterna i år hade vi nått 65% om vi hade fått alla byten godkända. Tävlings- och resultatmässigt är det här flest poäng ligger för oss just nu.

Flera 65% i MsvB
En gång är ingen gång ;) och jag vill inte bara nå hög procent i lätta MsvB-klasser utan att vi blir säkra och kan prestera dem "ofta".
Hur ofta är "ofta"? Kanske en tredjedel eller hälften av starterna? Jag vet inte riktigt vad som är rimligt, och här beror det såklart på bedömningen för dagen med men för att nå det behöver vi:
- säkra byten inne på banan
- få Kandar rakare och starkare
- få stadigare och högre form
- träna mer program, för att bli säkra i uppvisningen
- få Johanna att sitta och rida bättre
Det sista är nog det absolut viktigaste, och jag har lagt ett hästjobb (hahaha) på min sits i höst och det verkar banne mig bli bättre, och Kandar blir rakare, stadigare och starkare för varje sak jag kan förbättra i min sits <3
Borde jag skriva in hur jag ska träna sitsen här tro? Men det blir himla långt :P

MsvB:5
Vi har aldrig startat MsvB:5 och vill gärna få göra det :)
Intressant program, och det svåraste MsvB-programmen (och de innan, MsvB:4 och FEI Mästerskap, har vi startat så det kändes som ett bra steg på vägen)
Vi behöver:
- förbättra galoppslutorna
- träna in överstrykning i samlad galopp
- sätta övergången öppna-direkt till-diagonalsluta i trav
- få serien att fungera

MsvA:1
Så svårt att veta om det är realistiskt eller ej, vi är kvalade i alla fall och det är en dröm att få starta MsvA så jag hoppas vi ska bli klara.
DÄR har jag klara order från tränare att vi debuterar inte med en så fin häst som är lite känslig och som ska bli bra på nivån förrän vi kan rida "a clean test" som han säger. Här hoppas jag få hjälp med matchningen av tränaren, men visst hoppas jag att vi kan starta redan 2017 (men blir det inte då så blir det kanske 2018?)
Jag har inget emot dåliga resultat i klassen, det hör lite till när en amatör ska debutera så svåra klasser tycker jag ;) men jag är helt med tränaren om att vi måste kunna allt i klassen, och jag måste kunna rida på den nivå ryttarna i MsvA gör vilket gör att vi har mycket sits, styrka och korrekt ridning kvar att sätta FÖRUTOM det där med piruetter och serier då ;) :D

Här är Kandar på nyårsaftonen hemma på ridbanan <3
Pigg som en spigg :D Det blåste och vi har halvvila nu (rider 30 minuter varannan dag) för att hon ska få en chans att återhämta sig efter en tuff reningshöst (hon gick ned en del i vikt och jag vill inte att hon blir för smal, hon är svår få upp i vikt igen) men jösses så härlig hon är :D
En riktigt häftig häst, hur mycket energi och känslighet som helst, men så himla cool och tantvänlig och skulle aldrig (?) göra sig av med ryttaren utan hon bjussar bara på mer energi och vilja när hon blir pigg <3
https://www.youtube.com/watch?v=eLUoz6t_nOQ
Johanna

Inläggav Johanna » ons jan 04, 2017 8:09 pm

Är planen att starta SM (eller kanske heter RM) i WE i år med?
Har du någon aning om var den kommer arrangeras?
Jag bor ju i fel ände av landet oftast :P men skulle gärna vilja ha besökt det någon gång, WE finns och blir snabbt mycket populärt här med (fast jag är ju för feg, och har för stor och långsam häst ;) :D ) men det är mestadels LB och enstaka LA så det är inte så spännande att se som de bästa i landet.

Angua skrev:LG: Målet är att höja våra procent i dressyr och teknik och lära oss få fart i speeden utan att han blir övertaggad. Och få ordning på ettorna, jag måste väl lära mig nån jävla gång?

E: bli stabil på bortaplan och kunna starta på tävling. Han går så fint hemma så det är att ha fokus hyfsat även borta som är den stora grejen för att han ska funka på tävling med.

D: inridning nu och kanske göra någon start på p&r i höst. Om det känns rätt! Börja med lite we hinder under hösten med.

Åka och träna med alla hästarna så klart är också på agendan.
Johanna

Nästa

Återgå till Ryttarfiket