Planer och mål 2017

Re: Planer och mål 2017

Inläggav warg » ons jan 04, 2017 9:37 pm

Är planen att starta SM (eller kanske heter RM) i WE i år med?
Har du någon aning om var den kommer arrangeras?

Det kommer vara i Uppsala 5-6 augusti.
warg

Inläggav Johanna » tor jan 05, 2017 7:25 am

warg skrev:
Är planen att starta SM (eller kanske heter RM) i WE i år med?

Det kommer vara i Uppsala 5-6 augusti.

Det hamnade ju nästan i Norrland då ju :D
Får hålla ett öga på om jag kan planera in det i någon resa, fullt möjligt i alla fall.
Johanna

Inläggav Angua » tor jan 05, 2017 8:56 am

Det är RM än så länge i WE. Men ja, målet är att starta RM svår klass i år och om ekonomin tillåter även åka utomlands på en tävling, helst med internationell status.

Men först bli av med kvarkan :(

Johanna skrev:Är planen att starta SM (eller kanske heter RM) i WE i år med?
Jag bor ju i fel ände av landet oftast :P men skulle gärna vilja ha besökt det någon gång, WE finns och blir snabbt mycket populärt här med (fast jag är ju för feg, och har för stor och långsam häst ;) :D ) men det är mestadels LB och enstaka LA så det är inte så spännande att se som de bästa i landet.

Angua skrev:LG: Målet är att höja våra procent i dressyr och teknik och lära oss få fart i speeden utan att han blir övertaggad. Och få ordning på ettorna, jag måste väl lära mig nån jävla gång?

E: bli stabil på bortaplan och kunna starta på tävling. Han går så fint hemma så det är att ha fokus hyfsat även borta som är den stora grejen för att han ska funka på tävling med.

D: inridning nu och kanske göra någon start på p&r i höst. Om det känns rätt! Börja med lite we hinder under hösten med.

Åka och träna med alla hästarna så klart är också på agendan.
Angua

Inläggav Angua » tor jan 05, 2017 8:58 am

Johanna, klart ni ska rida msvA :) Tycker det är skitkul att se hur ni utvecklas, tvivlar inte för en sekund på att ni kommer fortsätta klättra i klasserna!
Angua

Inläggav Johanna » tor jan 05, 2017 10:45 am

[quote="Angua"]Det är RM än så länge i WE. Men ja, målet är att starta RM svår klass i år och om ekonomin tillåter även åka utomlands på en tävling, helst med internationell status.

Men först bli av med kvarkan :(

Ja vilket jäkla elände :P
Hoppas de svarar på behandling och snart är krya igen!

RM är ju per definition samma sak som SM fast man inte sökt eller fått tillstånd av?? Riksidrottsförbundet? Kan det stämma?
Även U25 och Children ryttarna (dvs 22-25 år och barn på häst, högst 15 år gamla) har RM för närvarande trots att det är samma priser (utom just SM-tecknet som är riksidrottsförbundet) och rids på exakt samma tävling.
Nu blev jag ju lite frustrerad att jag inte minns varför och hur man får det till SM istället för RM ;) men @Warg kanske kan hoppa in om det?

OAVSETT var kontentan att bevisa att jag minsann vet att det är lika mycket mästerskap oavsett om det heter RM eller SM :D :geek:
Johanna

Inläggav Johanna » tor jan 05, 2017 10:48 am

Angua skrev:Johanna, klart ni ska rida msvA :) Tycker det är skitkul att se hur ni utvecklas, tvivlar inte för en sekund på att ni kommer fortsätta klättra i klasserna!

Tack snälla! <3
Jag hoppas du har rätt ;) :D och att jag kan fortsätta hitta personer som kan hjälpa oss framåt, det är verkligen en enormt rolig sport/konst detta och det är så otroligt mycket att lära sig.
Bara att "lätta" saker man absolut KUNNAT plötsligt visar sig ha helt andra dimensioner än man fattat ;) Jag har t ex lärt mig vad böjning är för något i höst här ;) och insett att jag inte kan göra halvhalter men de har jag inte lärt mig göra korrekt än heller :D
Hoppas vi får vara friska och krya länge till så man hinner uppleva och lära sig mycket mer!
Johanna

Inläggav Stereo » tor jan 05, 2017 1:51 pm

Ior har nu officiellt fyllt tre år och skolan börjar på allvar. Målen är:

• kunna gå in i transport själv (ledas och/eller skickas) och tycka det är okej att åka själv.
  • kunna spolas med slang
  • kunna longeras i alla gångarter, dvs kunna kommandon för de olika gångarterna
  • vara bekväm med ryttare på ryggen, kunna starta, stanna och styra
  • ... kanske i alla gångarter.
  • varit iväg och besökt ridhus och/eller miljötränat på bortaplan på något sätt
  • ha löshoppat några gånger.

Han är så cool och duktig och bäst, så om vi lägger på ett kol har vi nog allt detta löst innan sommaren. ;) Fast så bråttom har vi inte, vi tar det lugnt, min tanke är att inte börja rida speciellt mycket innan han är fyra. Han är född i juli och är ju egentligen bara 2,5.
Stereo

Inläggav warg » tor jan 05, 2017 6:46 pm

Jag kan nog bringa lite klarhet i det där med RM och SM även om jag inte vet exakt allt! SM är en högre status på tävling än RM. För att få SM-status måste RM ha genomförts ett antal gånger och tävlingen måste gå i högsta möjliga klass. Man måste även visa att det finns ett anständigt startfält på högsta nivån. För WEs del är planen att ansöka om SM 2019, om vi får ihop tillräckligt stora startfält i svår klass under 2017 och 2018.
warg

Inläggav warg » lör dec 02, 2017 7:27 pm

Vi närmar oss ju slutet av året, och nu när jag har lite träningsuppehåll med Grao letade jag fram den här tråden. Så här skrev jag i januari:

Grao - För honom kommer det här året handla om att träna på att tävla (och att kunna arbeta på nya platser generellt sett). Det innebär i praktiken att vi kommer åka på pay&ride och så småningom på tävlingar på lägsta nivå utan ambitioner att samla poäng. Det handlar bara om att få honom såpass lugn och trygg att han kan gå genom ett program. Utbildningsmässigt jobbar vi vidare med grundridningen. Min förhoppning är att jag under nästa vinter kan jobba lite med skolor och övergångar skritt/galopp med honom. Han är idag rätt bra på att fatta galopp från skritt, men långt ifrån stark nog att kunna gå åt andra hållet. Jag räknar inte alls med att starta WE under 2017, men jag kommer introducera honom för en del hinder under året.

Arno - Arno ska ridas in under året, när beror lite på hur han växer och mognar. Han kommer dessutom vara till salu.

Amelia - Hon ska betäckas under våren, så hon kommer ägna större delen av året åt mammaledighet.

Jag konstaterar att vi ligger rätt precis som jag hoppades. Grao har tävlat, haft problem att ta sig runt banan, men har också gått på riktigt bra resultat, både i Lätt C och Lätt B. Vi har börjat träna skolor och närmar oss övergångar galopp -skritt även om vi inte är där än. Vi har tränat en del WE-hinder men har en bit kvar tills vi kan starta. Styrkan och konditionen är mycket bättre än förra året, så vi är absolut på väg. Även Arno och Amelia har hållit sina planer :-)
warg

Inläggav Angua » mån dec 04, 2017 4:22 pm

Har varit ett händelserikt år. Kvarka dominerade första halvan och störde planerna rejält. LG har inte gjort så många starter men jag är jäkligt nöjd med det vi gjort. Kan nu rida på bra i speeden och 60 % på internationella starter känns ok. Även om jag vill bli bättre så klart:)

E har varit kpnvalecent 8 mån men har varit iväg på p&r med varierande resultat milt sagt men börjar mogna och varit iväg och tränat. Vi fortsätter så är planen.

D är inriden och hur ball som helst att rida. Tävlandet får vänta till efter mammaledigheten :)

Postby Angua » Sun Dec 25, 2016 6:28 pm
LG: Målet är att höja våra procent i dressyr och teknik och lära oss få fart i speeden utan att han blir övertaggad. Och få ordning på ettorna, jag måste väl lära mig nån jävla gång?

E: bli stabil på bortaplan och kunna starta på tävling. Han går så fint hemma så det är att ha fokus hyfsat även borta som är den stora grejen för att han ska funka på tävling med.

D: inridning nu och kanske göra någon start på p&r i höst. Om det känns rätt! Börja med lite we hinder under hösten med.

Åka och träna med alla hästarna så klart är också på agendan.
Angua

FöregåendeNästa

Återgå till Ryttarfiket