Unghästtråden 2017

Re: Unghästtråden 2017

Inläggav warg » fre nov 03, 2017 10:46 am

Jag red ju en Lätt B:2 förra helgen. Eller i alla fall en del av en Lätt B:2. Grao var väldigt spänd, och vid andra galoppfattningen gick han helt i baklås och blev okommunicerbar. Vi fick utgå. På framridningen var han helt normal igen. Fast faktum är att han var väldigt spänd när vi kom in på framridningen först, men efter 30-40 min hårt arbete var han jättefin och bekväm där. Vi kan alltså konstatera att han behöver mer än 2 min på sig för invänjning av ny plats. Nästa tävling blir nästa helg, i ett ridhus där han varit tidigare, men det är över ett halvår sedan. Vi får se vad det blir av det.
warg

Inläggav warg » lör nov 04, 2017 7:25 pm

Jag måste lägga till att vi passerat en annan milstolpe - vi har galopperat över bommar. Ett litet steg för de flesta, ett stort steg för oss.
warg

Inläggav warg » lör nov 11, 2017 1:11 pm

Idag fick vi revansch - tvåa i Lätt B:1 på 66%. Det var sista tävlingen för säsongen, träning och vila står på schemat de närmaste månaderna.
warg

Inläggav Susanne » mån nov 13, 2017 9:53 am

Vad roligt warg! Grattis! :D

Mina unghästar går mest i hagen och skrotar, men vi tränar på med vardagshantering för fullt. Igår hände något i hagen medan jag hade Kimba (mamman) och Avalancha i stallet, helt plötsligt hörde vi Niebla fölgnägga lite stressat alldeles för nära oss. Jag gick ut och tittade och mycket riktigt var hon utanför hagen och sprang runt och var olycklig. Det roliga är att jag kunde gå ut och ropa på henne varvid hon kom till mig direkt. Ingen stress när hon väl var hos mig. Sen ledde jag henne i manen tills vi hittade grimman och så kunde jag hjälpa henne till rätt plats igen.

Jag misstänker att hon blev lite bryskt tillrättavisad av någon av de andra hästarna och flydde ut genom staketet och sen bara ville ha hjälp. Lillan... <3

Avalancha har börjat vilja äta mat ur hink när mamma och storasyster får, så nu har jag börjat ge även henne lite tillskott varje dag. Hon är väldigt välgödd så hon behöver inte för den sakens skull, men eftersom jag inte räknar med att hon kommer att ha sin mamma kvar hela vintern så få hon vänja sig vid att äta tillskott ur egen hink nu. När har ni andra börjat ge kraftfoder åt fölen? Avalancha blir 6 månader om en vecka så det känns ju inte för tidigt på något vis, men ändå intressant att höra. Idealet hade givetvis varit om hon hade kunnat äta tillräckliga mängder av ett tillräckligt bra stråfoder istället, men där är vi tyvärr inte.
Susanne

Inläggav warg » tis nov 14, 2017 8:41 am

Jag har låtit dem äta med mamma så fort de har velat. Amelia är dock inte alltid sugen på att dela med sig :-D Jag tycker övergången till egen mat har fungerat bra och blivit naturlig, först har de ätit grovfoder ihop med mamma, sedan när de börjat stå över natt i egen box har de fått gott om grovfoder + lite kraftfoder. Jag har aldrig upplevt att de ätit dåligt och gått ner i vikt ens när vi vant av totalt.
När det gäller Arno avbröt vi försäljningen för ett tag sedan, han hade ett överben som var varmt och ömmade lite. Vi har behandlat överbenet och förra måndagen konstaterade veterinären att han var helt ok igen. Så nu ska han sättas igång efter en dryg månads vila.
warg

Inläggav warg » ons nov 29, 2017 8:27 am

Efter en bra träning i torsdags tyckte min tränare att jag skulle ta vilan nu med en gång. Jag hade egentligen tänkt rida över jul och ta den i januari, men insåg efter lite diskussion att detta blir bättre. Grao har utvecklats så mycket och det känns just nu som om han är vid den punkt där vilan behövs. Att rida ett par veckor till hade troligtvis inte gett så mycket. Dessutom är det bättre om jag kommer igång runt jul istället för att ställa av då. Min första planerade tävling är redan 3 mars, så jag vinner ju en månad inför den på det sättet. Dessutom har jag ju Arno att rida nu, och så här års känns det som fullt tillräckligt att hålla igång en häst.
warg

Inläggav AnnaC » ons nov 29, 2017 1:20 pm

Later som en jattebra plan tycker jag!

Jacinto vilar fortfarande och inkarna har inte ramlat av annu. Fionn far traning varje vecka med Alex, jattekul - diverse paraplyer, flaggor, presseningar, promenader ut i skogen och ner i byn, osv. Han SKA bli en handvaska! Han tycker ALLT ar jattekul - har en rolig bild dar han star med en fladdrig flagga over huvudet och man ser bara ortipparna som sticker ut och ar spetsade i kanten av flaggan! :lol: Pa god vag till handvaske-status redan, m.a.o. Det gar bra att falla upp paraplyet ovanfor hans rygg och sedan fora det bakat over bakdelen och ner, eller vad som helst, han tycker bara det ar roligt. Flaggan kan man dra over honom varsomhelst, och ga over bommar tycker han ar kul, soptunnor ar kul, trafik ar kul, tacke pa och av ar kul, benskydd ar kul, allt som ar nytt ar kul helt enkelt. :D
AnnaC

Inläggav warg » ons nov 29, 2017 1:30 pm

Det där är en sån underbar inställning hos unghästar! Arno är ju inte tränad på paraplyer och presenningar och sånt, men inställningen är så härlig. Får JAG åka transporten? Hurra! Ska jag ha sadel? Yay! Vad ska vi göra nu? ska vi göra något kul?
warg

Inläggav AnnaC » ons nov 29, 2017 2:37 pm

Ja, precis!! Ska JAG fa ga in i transporten! Vad kul! Ah, det finns HO darinne, vad kul! Aha, ska vi ga UT nu, vad kul! Ska du sticka paraplyet under magen pa mig, vad kul! :lol: :lol: Det ar val mest att han ar en san bebis som gor att vi pysslar med icke-hast-grejor som paraplyer, men det blir ju sadel och sant sa smaningom forstas. Haller aven pa att forebereda infor tomkorning och vanja honom vid linor som slanger mot bakebenen och kommer runt bakdelen osv. Han ar typ 10 cm hogre baktill an framtill f.n. :P
AnnaC

Föregående

Återgå till Ryttarfiket