Unghästtråden 2017

Unghästtråden 2017

Inläggav Angua » tor jan 05, 2017 8:45 am

Nytt år, ny tråd :)
Angua

Re: Unghästtråden 2017

Inläggav Snöbolle » tor jan 05, 2017 10:09 pm

Skönt, då kan vi börja på ny kula :roll: :D

Fast Ä blir ju sju nu 8-) inte så unghäst längre egentligen :oops:
Snöbolle

Inläggav Angua » fre jan 06, 2017 8:20 am

Hon platsar ändå bestämmer jag helt enväldigt ;)
Angua

Inläggav Angua » fre jan 06, 2017 8:25 am

E och D är i träningslimbo just nu. Bägge har fått kvarka, D lindrigt (än så länge, vågar inte hoppas för mycket att det inte blir värre just nu) och E rejält så han får penicillin nu. Alla träningsplaner är lagda på is, de måste ju bli friska först, sen blir det en lugn igångsättning.
Så "träningen" just nu innebär att de tempas dagligen, får metacam och E får träna på att vara nåldyna (vilket han tar med upphöjt lugn)
Angua

Inläggav Johanna » fre jan 06, 2017 10:21 am

Från en med en häst som är för evigt bebis ;) kan jag meddela att jag ifjol upptäckte att Lövsta Future Challenge UNGA HÄSTAR är för hästar till och med 11 års ålder :D :lol: 8-)
Nu är min tydligen 12 ;) så jag platsar från förra söndagen inte i den här tråden ändå :D men ni gör det ju definitivt enligt den beräkningen och Antonia Ax:son Johnson har ju aldrig fel ;)
Johanna

Inläggav AnnaC » fre jan 06, 2017 11:24 am

Min Jacinto far val inte vara med i unghasttraden langre heller! Nu nar han fyller 6 - den 28e mars for att vara exakt, vilket ar viktigt inte minst for min lilla (stora) Lussa som fyller 10 ar samma dag! Tursamt nog har jag ju inforskaffat Fionn, som blivit 2 i ar, sa jag kan anda bidra till unghasttraden! :) Planer for honom skrev jag om pa 2017-mal-traden, men for att summera sa ska han val bara lara sig att bara sig at som folk, typ. Vilket han for ovrigt redan gor, sa det ar mera att hantera regelbundet och gora 'allt' man kan behova - tvatta, spola, rykta, lyfta ben och sta fint for hovis, lasta och kanske ta en liten tur till nan lokal show i sommar, ga pa promenader, och sa det enda som egentligen AR nagot han inte fattat annu: sta uppbunden.

Haromdagen holl jag pa att lastningstrana Jacinto, och jag kunde se Fionns lilla vita nuna plira genom hacken fran hagen bredvid. Nasta gang jag tittade sa stod han framme vid staketet, dvs hade gatt igenom den otata overvuxna hacken (bestar av sma tran/stora buskar, snarare an en tat hack) och stod dar precis intill farstangslet... Slappte ut Jacinto och sa gick jag och skulle sjasa bort Fionn fran den olampliga platsen dar han stod.... Upptackte da att han inte kunde eller ville backa, och hade tagit ytterligare ett steg framat sa han stod ordentligt inkilad mellan ett par sma trad och stangslet, och sen ser jag till min fasa att pa marken dar han star ligger flera gamla staketstolpar som jag inte sett bland vegetationen nar jag rensade i hagen (som jag nu hyr och inte har anvant innan oktober 2016)..och bland dessa stolpar sag jag helt plotsligt att det var en massa rostiga taggtradar som jag inte heller sett, da de ser ut ungefar som allt annat brunt dar!!! Sa han hade kilat in sig och ville inte ga bakat for da stack taggtradsoglorna i hans ben! GUuuuud! SPRANG ner till huset dar jag hade lamnat staket-tangen, och SPRANG tbx till stallet, slet at mig grimman, ut i hagen och sen forsokte jag vara luuuuuuuuuuugn och GA fram till honom istallet for att springa eller hoja rosten, haha... Men han stod lugnt dar och vantade pa hjalp! :shock: Forsokte backa honom men det gick inte for bakom var det saker han inte ville satta fotterna pa och runt frambenen var det alltsa taggtrad pa diverse stallen (inte fastlindat runt benen, men det stack upp har och var). Inget blod pa benen iaf. Physion var pa vag till oss, sa nar hon anlande nagra minuter senare kom hon och holl i honom (inte for att det behovdes, han ville inte ga nanstans!) medans jag kravlade runt och klippte bort taggtrad och rev bort ruttna stockar och staketstolpar som lag runt hans ben. Hade inte fallit mig in att hastarna ens skulle forsoka ga in bakom hacken dar, men nar de hoga brannasslorna vissnat ner sa var det val kul, antar jag (iaf for lille Figge, de andra ar for stora och fornuftiga!). Vi lyckades lyfta bak hans framfotter, men han ville inte flytta bakbenen, sa efter att ha klippt bort det mesta av taggtraden och tagit bort sa mycket brate som gick, sa lyckades vi knoka hans huvud genom grenarna pa tradet och fa honom att gora en snygg piruett och hoppa ut darifran. Inte en skrama pa honom, forutom en liten rispa pa kinden fran nan tradgren. Puuuuuuuuuh. Kande mig helt matt efter detta sa han fick stanna inne (det var sent pa e.m.) och tanka over sina synder, och sa satte jag upp elstaket i den hornan pa morgonen. Blir skakis bara av att tanka pa vad som kunde hant med hans sma ben.... Helt forstummad over hur lugn och lydig och duktig han var, han verkligen stod dar helt lugnt och snallt, aven om man markte att han var litet nervos och darrig.
AnnaC

Inläggav Snöbolle » fre jan 06, 2017 7:14 pm

Oj AnnaC va otäckt! :o Vilken tur han stod så snällt!!

Imorgon fick vi en 'VIP-tid' hos hovslagaren hans lediga dag :oops:
Håll gärna tummarna för att vi får in hästen o kommer iväg efter ordning 8-)
Snöbolle

Inläggav warg » fre jan 06, 2017 7:31 pm

I halvblodsvärlden är ju hästarna unghästar till och med året då de är sex år (även om Lövstas def av unga hästar känns väldigt positiv!) så jag låter nog Grao vara kvar här ett år till. Det är ju definitivt unghästutbildning vi kommer ägna oss åt under detta året med.
För övrigt glömmer jag aldrig när jag mötte en travhäst i skogen. Jag frågade kusken om det var en unghäst. "Nej, den är tre" blev svaret :mrgreen:

Grao har för övrigt startat sin vintervila på 3-4 veckor - mycket lämpligt i tid då ridbanan just nu är djupfryst.
warg

Inläggav AnnaC » fre jan 06, 2017 9:05 pm

Ja, då får väl Jacinto stanna också! :lol:
AnnaC

Inläggav Anna_A » lör jan 07, 2017 12:18 am

Vilken rysare, Anna C!! En sådan tur att det gick bra.

Unghästar är dom tom 6 år, minst. Alv får helt klart vara kvar här i år.
Anna_A

Nästa

Återgå till Ryttarfiket