Unghästtråden 2017

Re: Unghästtråden 2017

Inläggav Susanne » lör sep 23, 2017 10:22 pm

Riktigt kul warg! Bra jobbat! :-D
Susanne

Inläggav warg » sön sep 24, 2017 8:43 am

Tack alla! Här finns ritten på film om någon är nyfiken!

http://www.kajsasblogg.se/tavling/tavlingsfilm/
warg

Inläggav Suss » mån sep 25, 2017 9:59 am

Wow, vilka poäng! Jättesnygg ritt, bra gjort!
Suss

Inläggav Susanne » mån sep 25, 2017 9:10 pm

Nu har jag kikat på filmen också. Fin ritt! :) Vilken skillnad mot tidigare! Han ser lugn, harmonisk och riktigt stabil ut - och det betyder att du har gjort ett strålande jobb! :)
Susanne

Inläggav warg » tis sep 26, 2017 2:54 pm

Tack! Susanne har helt rätt att fokus för mig har legat på att hitta lugn och harmoni. Förutsättningarna på den här tävlingen var ju så nära perfekta det går för honom. Det är en anläggning där han varit flera gånger, och han har gått några programridningar där så han har sett staket, domarbord och allt sånt innan. I hans fall är ju det inte helt oväsentligt. Så kommer det ju inte kunna vara på framtida tävlingar, men det känns i alla fall bra för vårt gemensamma självförtroende att vi kunde få en bra start - även om jag inte på något sätt räknar med repris på nästa tävlingsplats.
Jag arbetar även med att få honom mer ridbar även när han spänner till, att minska reaktionerna, att korta tiden för att komma tillbaka till fokus och att få arbetet viktigare än omgivningarna. Allt detta är just nu viktigare än att "komma vidare" i utbildningen. När han är reglerbar, avspänd och på hjälperna känns det som om inget är särskilt svårt. Mer än att komma dit då!
warg

Inläggav Susanne » tis sep 26, 2017 9:28 pm

Det är ju ett väldigt konkret "komma vidare" i utbildningen iofs, fast jag förstår hur du menar. :-)
Så otroligt bra att ni fick börja såhär! Och för varje gång ni åker iväg och får en positiv upplevelse så kommer ni att vara ett steg närmare målet. :-)
Susanne

Inläggav AnnaC » sön okt 01, 2017 9:36 pm

Här har jag en lugn vecka, för Jacinto är på kliniken och får sin ink-behandling, som består av att han blir sederad och får Liverpool-salvan pålagd på alla inkarna (tror det är 5-6 stycken, suck... om de inte hittade flera...). Betydligt enklare att lämna honom där än att möta veterinären hemma varannan dag för sedering och behandling. De har hagar, så han får gå ut, och står i boxen närmast ingången så han kan se både ut och in, och har det säkert jättebra där. Kostar inte speciellt mycket att ha honom där (ca £32 per natt, väl värt det jämfört med att stå hemma och vänta på veterinären och sen sederingen osv osv). Tror jag ska hämta honom på torsdag. Vet inte riktigt ännu hur lång konvalescens det blir, och har inte riktigt bestämt mig vad jag själv ska göra om jag inte kan rida honom på 6 månader - låna eller köpa en annan häst, kanske? Får se vad veterinären säger, men att inte rida alls i 6 mån och sen börja från början, känns ju inte jättekul som ni kan föreställa er.

Under tiden har jag diskuterat med min tränare/beridare om Fionns inridning. Han är nu 2 år och vi har kommit överens om att börja jobba med honom nästa vecka, och bygga upp gradvis, förstås inte sitta på honom på länge ännu, men det finns ju mycket att göra innan och jag vill gärna ha en handväska! Han är stor och sprättig för att vara arab, mycket långa ben, tror han blir rejält stor (tja, för att vara arab då! :lol: ). Medans Jacinto är borta har han fått stanna ensam hemma när Ginger är ute i skogen eller på träning, och det funkar jättebra - han står tåligt i hagen och väntar på att vi ska komma hem igen. Skönt!
AnnaC

Inläggav warg » mån okt 02, 2017 6:42 pm

Fy så segt med Jacinto. Jag hoppas du hittar en bra lösning under tiden och att du kommer igång med honom så snabbt som möjligt. Men Fionn är ju duktig!
Jag har insett hur lång tävlingssäsongen är här i Skåne, och har anmält till tre tävlingar till. Alla i olika program, så på fyra starter kommer jag ha ridit fyra program som alla är nya för mig... Men för mig är lugna och bra tävlingsplatser viktigare än vilket program vi springer.
warg

Inläggav Susanne » ons okt 04, 2017 9:15 pm

Jag håller tummarna för att Jacinto läker ihop både snabbt och bra! Och att det är sista strulet med inkar som ni måste hantera!
Finns det möjlighet för dig att låna någon lämplig häst en tid, och lämna tillbaka (förhoppningsvis i bättre skick än du tog emot den) när Jacinto är frisk igen? Jag förstår att det känns lockande att köpa en ny (till), men kommer du att ha tid och ork för en extra sen när Jacinto är back in business? Om svaret är ja så leta. Om du tvekar kanske du ska försöka någon annan väg..?

Min bebis, lilla Avalancha, har fått börja träna på nya saker lite mer på allvar senaste dagarna. Vi kan leda henne utan problem nu, och idag band jag upp henne för första gången. Och hon tog det fantastiskt bra! :-D Hon stod bredvid mamma såklart, men kunde trampa runt såpass att hon fick en vägg mellan sig och mamma. Men det var absolut inga problem! Jag kunde tvätta sår på Kimba (mamma) utan problem, och sen kratsade vi hovarna och tränade lite på att ta på grimman.

Efter kanske 15 minuter inne började hon bli lite trött och därmed mindre tålmodig. Så jag avbröt ganska långt innan det uppstod problem, och vi gick tillbaka till hagen. Riktigt kul att vi kunde klara detta så enkelt, och kunde avsluta medan det fortfarande var positivt!

Hon är en riktigt fin och trevlig tjej. Ganska försiktig av sig, och stark vilja. Men hon är den absolut bästa fölunge som fötts och växt upp på gården! :-)
Susanne

Inläggav AnnaC » ons okt 04, 2017 9:29 pm

Harligt med Avalancha, Susanne, och visst ar det kul nar det gar bra och att de fattar vad man vill. Min bebis FIonn ar ju 2 ar nu, och det gar att binda upp honom, han lyfter lugnt och fint pa hovarna, gar bra att lasta och resa, och litet av varje. :)

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska gora. Visst kan jag lana en hast (har blivit erbjuden en, som jag provred forra helgen), men det kanns inte superlockande heller. Naval, jag har hittat en hast jag ar intresserad av och ska aka och titta pa den pa lordag, men om det inte kanns ratt (jag tror pa magkanslan!) sa kommer jag inte att kopa, och ev lagger jag hastkoparplanerna pa hyllan ett tag isafall. Ska hamta Jacinto pa fredag, sa far vi se vad han ar i for skick. Veterinaren skrev att han hade tappat aptiten over helgen, men de hade latit honom ga ute i grashage hela dagen sen och da blev han glad igen, men behandlingen ar ju inte sa najs precis. Hon tror han kommer fa flera inkar, tyvarr, innan hans immunitet forhoppningsvis sa smaningom kommer ikapp och far slut pa elandet.
AnnaC

FöregåendeNästa

Återgå till Ryttarfiket