Unghästtråden 2017

Re: Unghästtråden 2017

Inläggav warg » tis okt 10, 2017 4:16 pm

Nu är det ju bara ett par månader kvar innan Grao får flytta över i vuxentråden, och det känns verkligen som om han faktiskt är på väg att bli vuxen också. Han kan ju fortfarande vara lite överfjantig över saker, men han har mognat så himla mycket sista månaderna. Vi tränar vidare och ska dessutom försöka starta några Lätt B under hösten, nästa redan på lördag.
warg

Inläggav Snöbolle » tis okt 10, 2017 4:55 pm

Så kul att läsa att det händer saker!

Vi behöver nog också flytta till vuxenhästtråden :roll: sju år fyllda men knappt nåt vettigt gjort :oops:

Nu har hon dessutom trampat på en spik! Igen?! Som sist ett 'bra' ställe och på ett förhoppningsvis 'bra' sätt men oddsen?
Suck!
Snöbolle

Inläggav AnnaC » ons okt 11, 2017 10:26 am

Jag far ju motvilligt flytta upp Jacinto till vuxentraden, trots att vi inte kommit sa langt som jag tankt mig, och nu ar han avstalld med sina inkar narmaste manaderna. Jaja, vi har iaf kommit en god bit pa vag och jag ar ratt nojd anda! :)

Fionn ska borja sin utbildning IDAG med tranaren Alex, sa det ska bli kul. Far val borja rapportera om honom istallet! :)

Var och tittade pa en saluhast i lordags, men... na... det blev inget kop, den var litet halt pa tva ben (otur, kanske... saljaren insisterar att den aldrig brukar vara halt...) och hade litet for manga fel pa benen for att jag skulle vaga riskera ett kop, aven om jag far erkanna att jag var JATTEsugen. Fin, snall, vacker och valskolad var den, men jag gar med min magkansla dvs att det var en litet for stor risk for mig att ta. :(
AnnaC

Inläggav warg » tor okt 12, 2017 7:33 am

Halt på två ben och säljaren bedyrar "det brukar den aaaaaallllldrig vara" - stor varningsklocka, klokt att släppa!
warg

Inläggav AnnaC » tor okt 12, 2017 9:52 am

Fair point, haha! Men man blir ju SA frestad av en vacker, snall , valskolad hast, aven om den inte ar sa bra fran knana ner....

Fionn uppforde sig finfint och tyckte det var kul igar med tomkorningsgjord och litet av varje. Vi bestamde oss for att inte ta ut honom i skogen iaf, for det blaste storm och loven virvlade och grenarna knakade! Bokat in en till 'lektion' nasta onsdag. Lussan (10 ar) tyckte det var kul ocksa och kan inte barga sig tills det blir dags att rida honom (han ar hennes absoluta dromhast).
AnnaC

Inläggav warg » tor okt 12, 2017 11:44 am

Kul med Fionn! Sen menar jag givetvis inte att alla säljare har mörkat för att de blir förvånade över en hälta. Däremot skulle iaf jag bli ganska bestört och orolig. Dessutom känns det ju ibland som om folk verkligen inte ser att deras hästar är halta. Då börjar jag undra hur länge den varit halt, och hur ofta innan. Men självklart kan du ha otur och få en skada på en häst precis när den ska visas, utan att det är oseriöst.
warg

Inläggav AnnaC » tor okt 12, 2017 11:50 am

Jag tror de hade otur med bakbenet, men jag tror det var nagot faktiskt problem ocksa, och for manga grejor som inte var riktigt bra - men jag tror nog de var arliga. Skrev just ett inlagg pa FB om detta, litet lagom sarkastiskt och sen kom jag pa att en av dem ar van med mig pa FB sa jag tog just bort det, vill ju inte lata dum! Och jag tror inte de visste att hasten var halt den dagen, da skulle de nog avbokat, men jag var ju redan pa vag vid det laget. Sa tror nog inte de var oarliga, men just det dar att opponera sig nar man sagt att man inte ska kopa har jag erfarit flera ganger under arens lopp - de fragar varfor och sen vill de bevisa att man har fel. Jag tycker om JAG har anledningar till att jag inte vill kopa, sa ar de anledningarna viktiga for mig, och det spelar liksom ingen roll om koparen inte haller med. Om koparen fragar och jag svarar, far de val acceptera vad jag sager och tycker, oavsett om de sjalva ar helt overtygade att hasten ar helt perfekt, kan gora det jobbet jag vill ha den till utan problem, och ar fysiskt 100% osv. Om de inte vill acceptera mina anledningar ar det val ingen ide att fraga, da ar det val battre att de fortsatter att vara lyckligt ovetande!
AnnaC

Inläggav warg » tor okt 12, 2017 2:18 pm

Jamen precis, det är ju knappast så att du kommer ändra dig och köpa hästen för att de börjar argumentera emot liksom!
warg

Inläggav warg » lör okt 14, 2017 5:38 pm

Dagens tävling blev en spänd historia. Vi kom knappt förbi bokstäverna H och M, för det stod ett skitläskigt domarbord där! Han kastade sig tvärt åt sidan flera gånger när vi skulle upp till den kortsidan, och det gjorde ju att resten inte blev helt avslappnat och harmoniskt heller. Men vi ramlade i alla fall in strax över 60%, så det var väl ändå ok på något sätt. Men det här kommer ske igen, så det är bara att träna och träna och träna.
warg

Inläggav Susanne » tor okt 26, 2017 12:00 pm

Mina unghästar får mycket sparsamt med "träning", men vi gör något litet nästan varje dag, om så bara hantering. Mest med åringen faktiskt, Niebla, som börjar växa till sig. Helt otroligt att hon kommer att benämnas tvååring snart. :o Hon är lite ouppfostrad tyvärr, så Janko och Dahlina har att göra i hagen, och de jobbar på. Och jag försöker komplettera från mitt håll. Hon har fått stor vana av att gå in till stallet själv, att ta på och av täcken, lyfta fötter osv. Är ganska "brötig", kör sitt race litegrann, så vi har en del att göra innan hon blir riktigt trevlig. Men hon är inte omöjlig, utan det går verkligen åt rätt håll.

Lilla Avalancha har fått träna mycket på att bli ledd, ta på grimma både i hagen och utanför och lyfta fötter. Hon har även stått uppbunden några gånger och det klarar hon galant. Hon är en väldigt social men samtidigt försiktig tjej. Hon låter inte vem som helst komma nära henne i hagen, och går därför med grimma på sig 24/7. Men vi kompletterar det med att träna på att ta på en grimma över när vi skall hämta henne. Det går bra för det mesta, men är en bit kvar innan det funkar tillräckligt bra för att jag skall våga ta av henne grimman i hagen.

Vera har jag knappt rört senaste månaden, så hon skall få en liten försiktig igångsättning i höst innan det blir halt. Jag tänkte introducera henne för bett och ta ut henne på lite fler promenader på byn. En granne har erbjudit sig att hjälpa till med inridningen, så vi får se om det blir något av det. Annars tar vi tag i det till våren. Det är inte för sent att rida in en häst på våren som 4-åringar, speciellt inte en PRE. Men mycket senare än så vill jag inte att det skall bli. Och jag tror fortfarande att jag skall sälja henne, men efterfrågan på oridna unghästar är ytterst begränsad tyvärr så hon står kvar ännu.
Susanne

FöregåendeNästa

Återgå till Ryttarfiket