Vuxenhästtråden 2017

Re: Vuxenhästtråden 2017

Inläggav AnnaC » fre nov 03, 2017 10:51 am

Veterinären som behandlade inkarna kom förbi och kollade igår, 4v efter avslutad behandling, och sa att det såg bra ut men egentligen inget att se då de inte har ramlat av än. Så det är bara att vänta och se, tar nog ett bra tag till. Hon gissar på att han kommer få flera men förhoppningsvis bygga upp immunitet så småningom.
AnnaC

Inläggav Suss » tis nov 07, 2017 4:57 pm

Hoppas verkligen inkarna trillar av snart! Det är ju rätt många år sedan K blev av med sin och jag är livrädd att det ska komma tillbaka...

Jag har haft semester i oktober och det enklaste när man är borta var att även ge K semester under tre veckor. Han har ju varit igång sedan augusti förra året så jag passade på att ge honom en liten vila nu innan de stänger hagarna för oss (1 november). Så nu håller jag på att sätta igång honom, vi har mest ridit ut, men han tappade en sko två gånger förra veckan så det har inte blivit så mycket ridning som jag hade hoppats...vi har mest väntat på hovslagaren tycker jag. ;) Men jag klagar inte, hästen är fortfarande frisk, han tyckte väl själv att han inte fick tillräckligt lång semester! :lol:

Men får skorna bara sitta kvar nu så är vi förhoppningsvis igång och tränar igen om en månad.
Suss

Inläggav AnnaC » ons nov 08, 2017 6:10 pm

Vill helst att inkarna sitter kvar sa lange som mojligt innan de ramlar av, sa det hinner laka under, och han kan ga kvar ute utan att smutsa ner nagra djupa stora hal! Jag oroar mig inte sa himla mycket for just DESSA inkar, utanfor framtiden och eventuella mera problem. Nu har jag fatt den sista betalningen for behandlingen och nu lagger forsakringsbolaget (som ar brukligt har i GB) en permanent reservation pa inkar och andra hudproblem, sa blir det flera far jag betala sjalv. Suck. Har fattat fran diskussioner med bl.a. warg att sa funkar inte svenska forsakringar. Lar val bli sa att jag inte bryr mig om att fornya forsakringen sen, da den inte tacker det han mest troligt kommer fa, men jag kor val ett ar till iaf, sa far vi se.

Hoppas det gar bra med Kansas! Han far se till att ha kvar skorna pa nu, vettja! :)
AnnaC

Inläggav Susanne » ons nov 15, 2017 11:08 am

Roligt att höra att Kansas är igång igen (eller har fixat sin semester själv på ett ofarligt sätt)! Hoppas att han får fortsätta vara hel och frisk! Ni har haft mer än tillräckligt av problem genom åren!

AnnaC, det lät faktiskt som en ganska rimlig försäkringsmodell även om det inte alls är så här i Sverige. Men dyr såklart, när man har återkommande problem med en häst. :( Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det kommer sådana modeller till Sverige också rätt snart.

Igår var Janko på träning för Ricardo igen. Dottern som red såklart. Han var nöjd med deras utveckling, och igår började de titta lite på att använda bytena. Ricardo tycker att han är lite "lazy in his hind legs". Det är såklart en sanning med modifikation, för han har ganska aktiva bakben i jämförelse med många andra. Men såklart inte om man jämför med idealet. Det här gör också att han ofta är efter i bak i bytena. Men jag tror att det dels handlar om ork och styrka, och dels om att dottern behöver rida honom till att bli lite kvickare.

Rktigt kul är det iaf, och även om jag såklart helst hade ridit själv så är det näst bäst att få stå bredvid och delta från marken. För jag lär mig också massor varje gång. :) Och jag hoppas att dottern sög i sig berömmet så att hon kan försöka vila mentalt i det arbete de gör. Hon blir ofta frustrerad över att det inte går fortare framåt, men det måste få ta tid med hästar när nya muskler skall byggas och tryggheten befästas. Fast såklart förstår jag att hon vill mer också. ;)
Susanne

Föregående

Återgå till Ryttarfiket