Vuxenhästtråden 2017

Vuxenhästtråden 2017

Inläggav Angua » fre jan 13, 2017 7:20 pm

Är väl dags för en ny sån också :)

LG är feber och pc-fri sen ett par dagar och har fått börja gå i hagen som vanligt. Inga muskler kvar :cry: så det blir uppbyggnadsperiod nu. Mycket mat och om jag är pigg i morgon blir det en kort, lugn skritttur.
Angua

Re: Vuxenhästtråden 2017

Inläggav Susanne » ons mar 22, 2017 7:13 am

Igår var det äntligen dags för Ricardoträning för mig och Cadi igen. Senast vi red för honom var i december - i januari var han ledig och när han kom i februari blev jag tvungen att sälja min plats då jag låg med influensa. Men nu äntligen var det dags. :-)

Tyvärr var inte inte så väl förberedda som jag hade önskat. Jag började på nytt jobb i januari och har haft en ganska tung vinter på olika sätt så jag har i bästa fall hunnit rida 2-3 ggr per vecka. Men jag har en fantastisk medryttare som ridit en del så Cadi är i kondition ändå som väl är, och jag har fokuserat på kvalitet när jag har ridit. Få och korta pass med kvalitet helt enkelt. Och det har gjort nytta måste jag säga. :-)

Som vanligt jobbade vi mest i trav, men även skritt och lite galopp. Och jag får konstatera att allt trots allt har blivit bättre än tidigare. Formen är mer stabil, skolorna är bättre även om hennes oliksidighet märks ganska bra där, galoppen har blivit starkare så snart kommer vi att kunna börja jobba mer med den. Och han var väldigt nöjd med att jag verkligen red henne spikrak på rakt spår.

Han jobbar lite med min sits varje gång och förbättrar gradvis. Nu hade jag mest problem med att benen ville vrida sig utåt. Inte mycket, men ändå för mycket för att låta det vara.

På det hela taget är jag väldigt nöjd, och otroligt glad att jag åkte. Innan kursen övervägde jag att sälja platsen eftersom jag var så dåligt förberedd, men nu är jag så glad över att jag åkte dit och genomförde! :-D

Nu har ridbanan tinat fram här hemma, det har blivit ljusare på kvällarna och jag tror att jag gått igenom den tyngsta perioden. Så jag har en stor förhoppning om att kunna rida åtminstone tre gånger i veckan framöver och fortsätta vår utveckling.

Cadi ligger ute på annons igen. Jag måste tyvärr dra ner ganska rejält på hästantalet och anpassa mig till en krass ekonomisk och tidsmässig verklighet, och när jag knappt kommer ha tid att rida själv och dessutom behöver prioritera att skaffa en större häst till dottern (som blivit pinsamt lång för sin ponny) så får det bli så. Men tills dess så ska jag fortsätta vårt arbete och njuta av min vackra kompis. :-)
Susanne

Inläggav Keb » tor mar 23, 2017 11:24 am

Tja, efter att ha haft en fungerande sadel i flera månader nu är det väl dags att skriva lite. ;)

Jag fick tag i en sadelmakare som bodde närmare än Miagi och hon byggde en hoppsadel på allroundbom åt oss.
Helt fantastiskt skön är den, jag flinar fortfarande fånigt varje gång jag sätter mig i den! :D
Vi gillar att hoppa och även om jag nog inte kommer att tävla i hoppning gillar jag att träna och "vrålåket" formligen ÄLSKAR det.
Vi rider för en C-tränare (och banbyggare) i hoppning varje vecka och håller oss kring 90 cm - 1 m.

i dressyren kvalade vi till Msv B förra sommaren, så någon gång i år ska väl starten i det ske.
Bytena har funkat bra ganska länge, men det är ju fler grejor som ingår i programmen. ;)
charlie kommer upp och tränar oss varje månad fortfarande och det är jättekul, till helgen är det dags igen.

Tyvärr krockar helgens träning med ett dressyrmeeting jag hade tänkt åka på och nästa tävling (på grannklubben) har tyvärr väldigt begränsade starter i klasserna, (är reserv i fyra...) så vi får se när årsdebuten blir.
Keb

Inläggav warg » sön apr 09, 2017 7:27 am

Nu äger ju inte jag Hugo längre, men vill ändå lämna en rapport från honom. Igår gick han säsongens första körtävling, Lätt A. Han vann både dressyr, maraton och totalt! Dressyren har han ju vunnit i typ alla tävlingar han startat, men maraton har vad jag förstår varit lite av en utmaning.
warg

Inläggav AnnaC » sön apr 09, 2017 9:42 am

Härligt, vad kul med Hugo! Klart man är stolt över sina telningar även efter att de flyttat hemifrån! :)

Jag har just levererat Pushkin (som nu är 9) till mina föräldrar, så får vi se om han funkar som reserv(jakt)häst till dem. Inget att rapportera ännu, då jag bara lämnade honom där igår! :D
AnnaC

Inläggav Susanne » tis apr 25, 2017 9:14 pm

Det blir inte så många ridpass per vecka för mig nu tyvärr. Men jag hann rida både fredag och söndag förra veckan, och jag tror att jag äntligen har kommit något på spåret med galoppen med Cadi. Hon har ingen dålig galopp, jag har bara svårt att få den bra när jag rider. Hon faller lätt isär och blir framtung. Dessutom har hon pinsamt nog lite svårt med fattningarna åt höger ibland. Det funkar för det mesta, men jag tycker att en häst på 11 år borde vara klockren i sina fattningar...

Nåja. Mot slutet av ridpasset jobbade jag ganska mycket med att få upp energin i henne innan fattningen. Och si! Plötsligt fick jag betydligt bättre fattningar i båda varven. Hon brukar kasta sig iväg lite, och känslan blir lite gunghäst. Nu kastade hon sig inte iväg, och ryggen var mycket mer stilla. Det, ihop med en mjukare mun och bättre känsla säger mig att vi är på rätt väg.
Nu har jag varit på kurs två dagar. Kanske lika bra det iofs, eftersom det varit uselt väder här hemma. ;) Men nu längtar jag verkligen efter att få sitta upp och fortsätta på den inslagna linjen. Jag *vet* ju att hög energi underlättar allt. Jag har bara inte förstått exakt hur mycket jag behöver höja energin i henne innan det börjar göra reell skillnad. Riktigt kul! :)
Susanne

Inläggav Susanne » ons maj 03, 2017 8:53 am

I helgen inleddes tävlingssäsongen hos oss. Dottern och Dahlina tävlade WE i Norrtälje. Helt fantastiskt lyxig dag, då vi kunde åka hemifrån kl 8.30 på morgonen. Vi är vana att behöva åka senast kl 7 annars, men mer vanligt runt 4-5... :o

Dahlina fick en fångvarning i förra veckan tror vi. Hon hade ingen puls, men var inte riktigt sig själv. Trött och ovillig, snubblig, fångnacke och svälld i lymfknutorna mellan ganascherna. Vi blev jätterädda och tog på henne munkorgen trots att hon inte får ha sådan för veterinären (hon sliter för hårt på framtänderna). Men fång är tusan inte heller något man vill ha, så vi bestämde att några dagar med munkorg är något vi får utsätta henne för.

Redan dagen efter rörde hon sig nästan normalt igen, och förbättringen fortsatte. Så trots att vi var nära att stryka tävlingen innan så tyckte vi att vi ändå kunde åka men utan att pressa henne. Då kändes det extra bra att dottern valt att börja försiktigt med en LC (hon tävlade LC-LB förra året och målsättningen har varit LA i år - hur långt vi nu kommer i de planerna innan D säljs får vi ju se...).

D var framåt på tävlingen. Kunde knappt stå still när vi var på väg till framridningen. Och även om hon inte var helt och hållet så bra som hon brukar så visade hon inga tecken på att vara påverkad efter varningen. Dressyrenär ju aldrig deras paradgren, och när dottern inte ville gå på henne så mycket blev resultatet därefter. De gjorde ändå det de skulle, och fick typ 59% trots en miss, så det var väl ok.

Energin blev bättre så snart hon såg banan med teknik/speed, och hon ville inte gå därifrån varken för att dricka eller för att värma upp. Men det fick bli så ändå. Men lycklig häst kom sen in på banan och gjorde riktigt bra ifrån sig. Tror de fick drygt 68 i tekniken (de blev totalt 3:a i tekniken), och näst bästa tiden i speeden trots att dottern inte pressade något.

Totalt sett slutade de fyra, fick med sig en rosett hem, och ponnyn var både nöjd och glad hela dagen. Men den största vinsten i helgen var att de kunde vara med öht, trots att det sett lite illa ut en vecka innan. Men vi agerade tydligen i tid, innan något hann bli allvarligt. Skönt!

Hon har fått gå med munkorgen sedan dess. Det ser ut som att hon skulle ha tappat typ 50 kg i vikt på bara några dagar, så hon upplever nog att hon är satt på svältkost (det stämmer väl iofs... :roll: ). Men svullnaden mellan ganascherna är borta, fångnacken är borta och om det inte vore för munkorgen som gör henne sjukt irriterad och frustrerad så ser hon pigg, glad och välmående ut. Skönt! Vi blev riktigt oroliga!

Men vad gör vi nu?

Det bästa vore såklart att ställa henne i grushage. Men någon sådan har jag inte... Hon måste vänjas in på gräs, och jag är inte orolig för det egentligen, men efter en vinter/vår med för mycket mat blev det nog lite väl starkt med det nya färska som kom upp. Vi tänkte att vi skulle kunnat ställa henne på box nattetid, och tänkte att det är då det är mest socker i gräset. Men jag vet inte om det är rätt. De kan ju äta rätt mycket under dagen också liksom. Hon skulle lätt hinna äta lika mycket under 12 timmar som hon annars gör på 24. Men i högre takt = mer farligt.

Munkorgen är en ytterst kortsiktig lösning. Vi vet att varje dag med munkorg är dålig för hennes tänder. Men det finns inte så mycket att välja på... Eller? Är det något jag missar att tänka på?

Blir det bättre om man ser till att de rör sig mycket? Jag funderar på om jag skulle ställa in henne till Cadi och Vera en period. Där skulle det springas en hel del = mindre tid för att äta och mer energi som används.

Hon har fått tillskott av tarmbalans några dagar nu, och det tror jag har hjälp henne.
Susanne

Inläggav Susanne » mån maj 08, 2017 9:14 am

Dahlina fortfarande normal. Hovslagaren tror att det kan vara så att det var på väg att utvecklas fång, men att vi hann stoppa det i tid. Veterinären sade att det antingen är fång eller inte och om hon är såpass bra nu så var det inte fång... Det är en ganska kategorisk, men i huvudsak väldigt bra, veterinär. ;) Jag är fortfarande övertygad om att vad det än var så hejdade vi det i tid med munkorgen, och vi skall vara fortsatt uppmärksamma på om något händer.

Vi tar det lugnt nu, och hon får gå med munkorgen på ett tag. Hon rör sig villigt och ser glad ut (utom just över munkorgen då... :roll: ). Verkar hon pigg och glad och normal vid rörelse så får hon följa med på träningar och tävlingar. Hon har fått stå helt några dagar för säkerhet skull, och snart skall vi kolla hur hon beter sig under ryttare igen. Hon har iaf gått ner i vikt rejält, och det är riktigt klädsamt på henne. Nu skulle vi behöva få ner henne ytterligare i vikt, och det tar vi tag i så snart vi vet att hon inte har ont. :)

Men min fångest har tagit fart iaf. Kollar allihop ordentligt nu, men ingen annan verkar vara i någon riskzon iaf. Det är ju mest Dahlina som blivit för tjock över vintern, så hon är såklart mest i riskzonen också.
Susanne

Inläggav Susanne » mån jun 05, 2017 5:44 pm

Dahlina fortfarande fräsch. Hon har fått börja vänja sig av med munkorgen nu, och det verkar gå utmärkt.

Hon och dottern vann sin första tävling i mitten på maj. Det var en WE LC, och vi åkte mest dit för att ha roligt. Dahlina var taggad, och denna gång blev hon mjuk när hon taggade till (hon brukar bli ganska stum när hon taggar upp, och det är deras största utmaning). Om jag inte minns fel fick de typ 63% i dressyren och typ 68% i tekniken. I speeden var de såklart snabbast. Så de vann. Dottern jätteglad, jag stolt och så glad att jag grät. Det här var en av deras sista tävlingar ihop, och det kändes så fantastiskt roligt att de fick med sig en egen blågul rosett! :-D

Två veckor senare var det tävling igen. Denna gång var vi tillbaka i stumheten från tidigare tävlingar, så dressyren gick inget vidare. De hamnade strax under 60%. Tekniken gick bättre och som vanligt var speeden bäst. De var näst snabbast, trots att det var en balanserad och trevlig ritt. Denna gång hamnade de i mitten av resultatlistan. Men vi hade en trevlig dag. :-)

En tävling, eller i bästa fall två, återstår för dem. Blir inte Dahlina såld innan dess så lånar vi ut henne för avel ett par år och siktar på egna föl efter henne framöver.
Susanne

Inläggav Susanne » lör jul 29, 2017 10:10 pm

Dåligt med uppdateringar i den här tråden, så jag fortsätter att fylla på. :-)

Cadi är till salu, men ännu har inte rätt människa dykt upp. Min motivation att rida henne är tyvärr ganska låg, men till och från vaknar den till igen. De senaste passen har jag jobbat med att höja energin i henne. Hon har ju gott om energi och driv egentligen, men jag "fegrider" lite för mycket (jag tycker det känns bekvämt att hon bara vill lagom mycket, typ det är inom min komfortzon) trots att det är dåligt för oss båda. Och det gör att de som provrider ser helt fel sida av henne när hon är van vid att gå och softa. Så nu har vi höjt energin och kraven rejält.

Hon är inte riktigt stark nog för det, så passen blir ganska korta nu. Men hellre kort och bra än långt och dåligt! :-)

Här är två länkar till helt oredigerade filmer från idag. I den ena vill hon frusta på slutet. I den andra får jag lite galopp, men hon har nog lite träningsvärk så den är något sämre än förra passet. Men nu börjar vi ha en galopp man kan göra något med, och mitt i allt med försäljningen så gläds jag över det åtminstone.

https://youtu.be/AFXB8rym1fM

https://youtu.be/eUSYyei924E
Susanne

Nästa

Återgå till Ryttarfiket