Vuxenhästtråden 2017

Re: Vuxenhästtråden 2017

Inläggav Susanne » sön jul 30, 2017 9:41 pm

Igår var dottern (Moa) på tävling med vår nya stjärna för första gången. Inte för att tävla, utan för att träna på att vara ute på saker. Han har ju bara varit hos oss i ungefär en månad, och de har precis börjat lära känna varandra. Men eftersom det går stadigt framåt valde vi att prova starta en LC dressyr bara för tränings skull som sagt (det finns alldeles för få Pay&Ride här omkring, annars hade vi givetvis valt en sådan).

Procenten blev inget att hänga i julgranen, drygt 58%, men vi är riktigt nöjda med dagen ändå. Han åkte snällt, kunde stå i transporten och vänta, var lugn och nyfiken när vi sadlade och på framridningen gick han riktigt fint. Sen inne på tävlingsbanan tappade han all bjudning tyvärr, men han gjorde sitt jobb hyfsat åtminstone och gjorde inga dumheter alls. Det drog ner poängen en hel del med avbrott lite här och där. Men det är helt ok första gången på tävling! Och de fick en så trevlig kommentar av domaren som jag kommer att leva länge på..!

"Snyggt ekipage som med bara lite mer bjudning skulle kunna hamna högt i placeringslistan. Lite för mycket motstånd idag tyvärr."

En riktigt bra början tycker jag. Jag gillar att han tar det lite för lugnt när han blir osäker. Hellre det än att han försöker fly eller exploderar! Och även om det kommer att ta ett tag innan han har bra bjudning rakt igenom en tävling så känns det ändå riktigt kul!

Så... vi åker iväg på en liten WE-tävling nästa helg också, även den för tränings skull. Men det känns bra att vi fått såpass mycket vana av att åka på tävling att vi kan göra det utan stress och nervositet! Jag tror att det hjälper honom massor. :-)
Susanne

Inläggav warg » mån jul 31, 2017 9:37 am

Alltså 58% på första tävlingen är ju verkligen inte dåligt! Särsklit inte med en sån kommentar, med lite mer rutin kommer det ju bara bli bättre och bättre.
warg

Inläggav Snöbolle » tor aug 03, 2017 12:48 pm

Tänkte jag kunde hoppa in i den här tråden lite kanske! :D
Även fast det inte är min häst utan den jag hoppar från och till.

Den har varit lite svår förut, lite trasslig. För oskolad ,helt enkelt.
Sen jag blev gravid första gången har ägaren verkligen gjort ett riktigt grovgöra och fått ordning och fason och tränar regelbundet och hästen är som en annan häst att rida. Jättekul!!
Det blir ju lite lättare att hoppa då 8-) även om vi bara hobbyhoppar.

Igår var vi iväg och vilken känsla hon ger! Det bara stämde! Förra gången var första efter mina graviditeter oh det blev mest vingligt och lite osäkert och lite av och på.

Så jag tänkte att jag skulle göra som tränaren sa nu :oops: :D
Rida, rama, styra. Så det gjorde jag , och hästen bara hoppar det som kommer framför näsan. Så himla rolig!
Den hoppar dessutom i alla lägen så en gång fick jag styra undan en oxer på en meter då jag red en dålig väg. Hon hade hoppat från stillastående om det krävts och då är det bara att hålla i sej :shock:
Förut har vi bara hoppat småhinder vilket är alldeles tillräckligt, igår var vi tydligen redo för lite mer hinder och fick beröm för vad ridbar hon börjar bli mellan hinder. Och vad fint hon faktiskt hoppade. Både häst och höjd kändes väldigt enkel.
Lite skillnad från mina 'ponnys' :lol:
Snöbolle

Inläggav Susanne » ons sep 20, 2017 10:14 am

Eftersom jag lagt min egen ridning på is ett tag får jag gå in helt i ponnymammarollen (även om dottern har storhäst nu så är jag lika mycket ponnymamma ändå känns det som) och glädjas över framstegen där.

Det har gått bitvis ganska trögt sedan vi köpte gammelgubben så det har varit en längre period av vila för både hästen och ryttaren. Men nu verkar båda må bra igen, så i söndags kändes det som att vi kunde göra en nystart. Och igår var det dags för Ricardoträning igen. Han konstaterade att överlinjen på hästen lämnar lite övrigt att önska (jodå, det ser vi också så inget nytt där!), men i övrigt gillade han honom, hans inställning och hans rörelser. Dottern rider otroligt mycket mer fokuserat och ordentligt bara Ricardo står i ridhuset, så de gjorde riktigt bra ifrån sig och han var väldigt nöjd med henne. Så kul!

Så nu skall de fortsätta jobba på och vi hoppas att han hinner muskla på sig rejält närmaste månaden tills det är dags för nästa kurs. Han blir såklart inte "klar" tills dess, men vi hoppas kunna se en förbättring åtminstone. De viktiga råden var två egentligen. Det ena är att han behöver ridas i samma form som en fyraåring en tid framöver, för att muskla sig bättre. Det andra var att galoppera honom mycket. Galoppen är extra viktig på Janko, dels för att han är äldre och dels för att den ger honom mer av den träning han behöver just nu (plus bättre flås vilket han också behöver).

Vi kom hem från kursen trötta och nöjda, och idag har jag beordrat lite lösgörande arbete och i övrigt skritt - gärna i skogen. För risken är rätt stor att han har fått lite träningsvärk. ;)
Susanne

Inläggav Suss » tor sep 21, 2017 11:36 am

Vad kul att det går framåt för dottern, och det där med att man rider bättre bara ridläraren står i ridhuset känner man ju igen... :oops: blir spännande att höra vad han säger nästa gång ni tränar för honom!
Suss

Inläggav Snöbolle » fre sep 22, 2017 9:29 am

Åh vad roligt Susanne! Ska bli spännande att höra hur det gått nästa gång!

Jag ridet faktiskt inte så mycket nu, har drivor med måstemåstesaker att göra hemma och tiden finns inte riktigt. Men lite rider jag och hoppar kompisens häst gör jag ibland.
Sist gick det också bättre, nu börjar jag fatta :roll: att jag måste rama in ordentligt, komma rakt på hindren.
Men det roligaste är nog att jag känner att vi blir säkrare och att jag kan lita på att hästen hoppar (enkelt), är ju så van vid oliver som inte hade en bråkdel av den kapaciteten och blev det större behövde han så mycket stöd annars stoppade han.
Denna tar sej ju över lika lätt även över metern, men såna hinder är stora för mej. 8-) Vore skönt att få lite självförtroende på hinder som är lite större än typ 70 :D
Snöbolle

Inläggav Susanne » tor okt 26, 2017 11:14 am

I söndags var det dags för träning för dottern igen. De har haft lite oflyt sedan sist, och efter många om och men insåg vi att sadeln måste ha gått sönder i fallet när dottern föll av och fick hjärnskakning i augusti. Inget har funkat riktigt bra sedan dess, och de har bland annat haft stora problem med galoppfattningarna (som aldrig förut varit något problem).

Så..., de har fått börja rida i vår "ifall att"-sadel, en bomfri sadel som passar de flesta (men som inte är perfekt för någon), och plötsligt började saker fungera igen. De kunde göra fattningar, och de kunde jobba med övergångar på ett mycket bättre sätt. Och det var även den sadeln som fick följa med till träningen. Det var många år sedan jag såg dottern sitta så obekvämt i en sadel, för den hjälper henne inte mycket. Men hon kan åtminstone få hästen att trivas och just nu är det gott nog. Vi skall såklart se till att hitta en ny sadel så fort som möjligt, men tyvärr är min ekonomiska verklighet lite väl tight för att rymma några bättre sadlar... :shock:

Hur som helst. De hade inte kommit dit de skulle sedan förra träningen, men hästen är betydligt mer stabil och har en bättre form än han hade förra gången. Han har tappat en del ork i galoppen (av förståeliga skäl), och det är synd eftersom det är mest galopparbete han behöver nu. Men det har ändå gått framåt, och det är positivt. Det börjar synas på ryggen också, att även om det går långsamt så börjar han få lite muskler att bädda in ryggraden med. Han var väldigt undertryckt för bara ett par månader sedan och det blir sakta bättre. Så på det hela taget är Ricardo nöjd med dem, och det känns såklart riktigt kul! :D

Därtill har han blivit väldigt trygg i flocken nu. Vi släppte ihop ett lite större gäng för en dryg månad sedan, och det tog ett tag innan gruppen blev harmonisk, men nu känns det bra. Han tar sin roll på allvar och uppfostrar de små (och det behövs!). Han går ihop med fölet, hennes mamma, åringen och dotterns förra ponny, så bara han och en massa tjejer. :)
Susanne

Inläggav Petra » ons nov 01, 2017 8:47 am

Här är det också mest fokus på dotterns ridning, själv har jag delfodervärd på Wille nu så rider bara 2-3 dagar/vecka och då mest i skogen. Med Alva och Max händer det istället massor! Hoppningen har lossnat och rätt som det var vill ho även tävla... Fick mersmak på KM då hon var placerad både i klassen och i KM (60 cm). Igår red de Pay and Jump och gjorde en felfri debut på 70 cm. Är såotroligt glad att vi köpte Max, han är verkligen den perfekta läromästaren.:)
Om drygt 2 veckor blir det första riktiga tävlingen. Ett meeting på lokal/regional nivå på Grevagården, vi behöver mao inte stalla upp. Där rider de också LD (dvs 70 cm), ska bli spännande. :)
Petra

Inläggav AnnaC » tor nov 02, 2017 12:46 pm

Ah, vad kul Petra!! Och vilken duktig tjej hon ar, Alva!

Lussan hoppar inte sa hogt och inte speciellt bra - annu! men har en bra hopptranare nu! Vi har borjat kolla pa nya ponnyer at Lussan, for hon ar litet i storsta laget for Ginger och Ginger ar litet for 'ponny', det skulle vara bra for henne att ha nagot med litet mera potential nu, bade vad galler hoppning och vad galler dressyr. Vi kollade pa en ponny nyligen, som var ok, men bara 10 cm storre an Ginger, sa den skulle hon val precis fa pli pa nar det blir dags att leta nytt igen, och hennes tranare kande till den och sa att den var inte jattebra, sa dar blev det inget. Igar var vi hos min kompis och f.d. chef och provade hennes dotters rejalt stora ponny (144 cm? Ginger ar ungefar 127) 10ariga 75% arab x 25% (troligen) Exmoor, och den kommer vi att lana. Dottern som ager ponnyn, har en bebis och en kravande karriar nu och har inte tid att rida, sa det blir en bra losning for oss alla. Detta ar samma familj som agde Lussans forsta ponny, palominon Leo (han dog for drygt 1 ar sen). Fordelen med det har stoet ar ocksa att hon ar stor nog sa att jag kan rida henne, vilket ju ar bra dels for att skola henne litet (hon har inte blivit riden speciellt mycket pa ett tag, och det hon har gjort har nog mest varit att traska ut pa lang tygel, typ) och sa har jag ingenting att rida sjalv fn. Vantar bara pa att 'bonfire night' med alla fyrverkerier ska vara over (5 november) for brasan ar i hagen bredvid mitt hus och forra aret fick Fionn kolik av fyrverkerierna... kanns inte som basta starten for en nyanland hast, sa vantar till senare i manaden.

Sen akte vi en bit till soderut och jag provred en hast. Jag hade bett att fa se hasten i hagen och nar den blev intagen, ryktad, sadlad osv, for jag tycker inte om att anlanda och finna saluhasten staendes fardigryktad i en box. Sa vi gick ut i hagen for att hamta in hastarna och dar blev vi kvar en halvtimme medans de fraste runt som GALNINGAR med tvara vandingar, bakutsparkar, stegringar och bockningar, 100 knyck at ena hallet och sa runt runt, tvarnita och satta igang igen. Ojoj, Lussan och jag tittade pa varandra och tankte nog samma sak...! Sen kom de in, angande av svett och andfadda i evigheter efterat, och hon var ju vacker, svart och statlig, och rorde sig ratt bra (litet nara med hovarna, sag inte ut som nagon 100miles hast direkt) men ojojoj, hyyyyper och hoppsig och alla nerverna utanpa och aven om hon var valdigt duktig (vi tog ut henne ensam pa vagarna - jag vill alltid se hur hasten ar nar den ska ga hemifran sjalv, och hur den beter sig ute ensam - att den kan bara mig i 40+km vet jag ju vid det laget redan fran dess tavlingsresultat, sa nagon langritt behovs inte utan jag vill veta ATT jag kan rida den, och kanna hur pass skolad/flexibel den ar - manga distanshastar gar enbart rakt fram och en hast som ar styv som en planka 8-10 ar gammal, och bara fattar gas och broms, ar ju inte sa dar jattekul att skaffa sig!). Agaren red forst och jag far erkanna att hasten bade var duktig och lydig (vi motte allt fran svarta sopsackar till stora jordbruksmaskiner, manga bilar och en del hastar som sprang runt i hage bredvid vagen), men ojoj, hoppsig som sagt. Inte nervos direkt, utan bara extremt reaktiv. Hon var 1/2 Arab och 1/2 American Paint (vet inte nagot om dem, annat an fargen da, men de ar ju mera som en Quarter Horse, ratt bra kombo med arab ser det ut som). Men, naa... nar jag ridit henne och hon borjade trissa upp sig over nagot sa enkelt som ett par ponnyer i en hage, sa satt jag av och sa 'fin hast, men inget for mig', och det holl ju agaren (som red utmarkt bra och var mycket modigare an jag, helt klart) med om. Intressant iaf, och baserat pa annonsen skulle jag trott att denna hast var perfekt for mig.
AnnaC

Inläggav warg » fre nov 03, 2017 9:43 am

Det låter ju som en jättebra lösning med ponnyn, så bra att kunna låna ponny. Och att du kan rida förstås! Fast jag hoppas att du hittar en egen häst snart också. Hur går det med inkarna? Är det för tidigt att säga något än?
warg

FöregåendeNästa

Återgå till Ryttarfiket