TRT-method?

TRT-method?

Inläggav kat2 » lör sep 09, 2017 2:41 am

Någon som provat, sett, hört, vet något?

Behov uppstod plötsligt häromdagen vid möte med granne i permobil, dvs hästätande föremål närmar sig på smal väg... :shock:
kat2

Re: TRT-method?

Inläggav Susanne » tis okt 03, 2017 7:20 am

Jag har inte provat TRT själv, men har fått ett positivt intryck av det. Jag hade tänkt starta programmet för mig och Cadi, men sen kom livet i vägen och jag kände inte att jag hade tiden att lägga (=pengar i sjön) så jag har valt att hoppa över tills vidare.

Men vad jag ändå gjorde, och som jag tycker var mycket värt var att delta på en "Säker häst"-träning med hon som red polishästen Utter. Ulla-Karin nånting. Och det gav mig väldigt mycket. Hon pratade om hästens "trafikljus", att grönt är ok, gult är när hästen är osäker och inte vet om något är farligt (dvs är inte rädd utan bara frågande och vaksam) och rött är när hästen är rädd och faktiskt flyr. Och hon visade i en mängd olika övningar hur man som ryttare kan styra vilket trafikljus som lyser.

Det kan jag varmt rekommendera. Även om det inte tagit bort alla mina "spöken i garderoben" så har spökena åtminstone fått lite ljus på sig och är inte riktigt lika skrämmande längre. Jag kan se skillnad på om hästen är överraskad och vaksam eller om hästen är rädd, och när jag är medveten kan jag i det läget slappna av och ge hästen tid att undersöka. Och utöver att visa ryttaren att saker inte är farliga så får ju hästen en massa träning i konstiga situationer, och kan slappna av i att den får undersöka saker som är konstiga - och därmed upplever den sakerna som mindre farliga också.

Rekommenderas starkt alltså. För alla ekipage! Men allra helst för osäkra ryttare och/eller osäkra hästar.

TRT kanske är lika bra, men eftersom jag inte provat så vet jag inte. Men det man inte får där men som man får på en "Säker häst"-träning är en kunnig människa på marken som ser vad man gör och kan coacha på plats. Väldigt många tar i tyglarna utan att vara medvetna om det tex. Och precis det kan göra att trafikljuset går från gul till röd på ett ögonblick. Rätt viktig feedback att få för att man skall kunna angripa rätt problem. :)
Susanne

Återgå till Ryttarfiket