Jag har tagit BE-kort!

Jag har tagit BE-kort!

Inläggav Suss » ons sep 20, 2017 8:02 am

Detta var ju mitt nyårslöfte från FÖRRA året, men pga stress och annat blev det aldrig av. I år däremot har jag verkligen känt behov av det så jag tog äntligen tag i saken i början av sommaren och nu är det gjort! Jippi! Nu kan Kansas och jag äntligen åka och träna mer regelbundet hos min western-tränare i Tyskland!
Min första tanke var ju att leta egen transport nu under vintern för att maximera vår självständighet :D, men så sa stallägaren till mig att han har två stycken som han hyr ut så det blir ju mer ekonomiskt. Så jag ska vänta något år åtminstone och se om det blir många tillfällen närt jag VILL åka men inte kan för att båda transporterna är uthyrda, eller om jag klarar mig utan att köpa egen.

Ja vi får se, men så skönt att äntligen ha detta gjort!
Suss

Re: Jag har tagit BE-kort!

Inläggav Susanne » ons sep 20, 2017 10:17 am

Åh vad roligt! Grattis!

Det är verkligen härligt att ha friheten att åka iväg när man vill! Men det är också betydligt mer ekonomiskt att hyra om man inte åker så ofta och länge, så det är en bra idé att börja med att hyra av stallägaren innan du köper eget, Du slipper dessutom sköta servicen om du hyr, och det är mycket värt det med! :)
Susanne

Inläggav Suss » ons sep 20, 2017 10:42 am

Ja precis, besiktningar och vinterdäck och allt vad det är, rätt skönt att slippa faktiskt. Om jag bara åker någon gång i månaden så lönar det sig inte riktigt att ha egen transport.
Suss

Inläggav warg » ons sep 20, 2017 3:25 pm

Grattis! En smidig och tillgänglig hyr-lösning är ju dessutom toppen. Då kan du ju avvakta med att köpa eget tills du känner att behovet är så stort att det blir besvärligt att hyra.
warg

Inläggav Anna_A » fre sep 22, 2017 12:12 am

Grattis! Bra gjort att ta tag i det. Hyra transport är ju perfekt om den står vid stallet. Det som fick mig att köpa en egen, var att den stod 15 km från stallet, det var ett jäkla åkande + att den var ju inte alltid ledig.

Jag simmar just nu i ingenmansland, har en skitfin transport som jag inte har körkort till :shock: :shock: . Måste ta mig i kragen och skynda mig med teorin..
Anna_A

Inläggav Suss » fre sep 22, 2017 2:58 pm

Ja 15 km bara för att hämta transporten, det förstår jag att man drar sig för. Vad var det för transport du köpte?
Sätt igång med teorin du med, jag fick vänta två månader (!) innan jag fick börja köra efter att teorin var klar, det var helt galet svårt att få körtid. Men när jag väl fick första tiden gick det undan sen. Tyvärr fick jag rätt dåliga tider så jag tog halvdags semestrar ett par gånger bara för att få det överstökat. Hade jag bara kunnat köra efter arbetstid hade inte varit färdig än...
Suss

Inläggav AnnaC » fre sep 22, 2017 3:20 pm

Skont, och bra gjort!! Jag fick BE automatiskt har i GB nar jag tog korkort ( det var valdigt langesen! :lol: ) - de har andrat det nu, sa om man tog korkort efter 1997 sa maste man ta separat 'trailer test'.
AnnaC

Inläggav Suss » lör sep 23, 2017 10:56 am

Ja sa var det tydligen i Finland också, en finlandssvensk kollega till mig fick också automatiskt BE när hon tog korkort...synd att det inte var sa i Sverige också! :lol:
Suss

Inläggav Anna_A » lör sep 23, 2017 12:25 pm

Suss, jag köpte en Böckmann Duo Esprit. En enkel, rejäl modell med sadelkammare.
Anna_A

Återgå till Ryttarfiket