F-N skitvärden på silaget

F-N skitvärden på silaget

Inläggav pewa » tor okt 05, 2017 7:34 am

Fick just analysrapport på silaget som lösdriften har....
Djälva skitvärden. Får lite panik... det fungerar jättebra där men dessa värden känns som katastrof när man har dräktigt sto.

kvot 3,6.

Hon var rejält tjock på betet och när det stallades in för några veckor sedan fortsätter hon vara det.

Går det att ens stå kvar med dessa värden?
blääää!
pewa

Re: F-N skitvärden på silaget

Inläggav warg » tor okt 05, 2017 2:12 pm

Under lågdräktigheten borde det gå att fodra upp med proteinrika tillskott, men från månad 8 och framåt skulle jag allvarligt överväga om det går att hitta alternativ.
warg

Inläggav pewa » tor okt 05, 2017 3:48 pm

ja, ja det skall alltid krångla med något.

Som du säger, nu går det ju att rätta till med ju längre tiden går funkar det allt sämre. Har varit och köpt proteinfoder och potatisprotein för att inte låta det gå längre tid med proteinunderskott. Hon har varit installad ca 1 månad på dessa värden :( (förhoppningvis har gräset som de kan knapra på bättre värden)
Vi har mest gett mineraler eftersom hon är rätt tjocker. Det hade vi inte kunnat tänka oss tidigare när vi räknade och petade in kalorier överallt.

Det är åå synd.Har inte hittat andra lösdrifter på daligt besöksavstånd. Skulle vara att stalla upp henne men eftersom hon inte rids har lösdrift känts bra.
Får väl börja leta igen.

Idag har vi tagit blodprov för att kolla att hon fortfarande är dräktig, är hon det är hon på dag 146 :D

/pewa- deppig - lär dig det finns alltid djävulskap runt hörnet
pewa

Inläggav Susanne » fre okt 06, 2017 10:08 am

Innan du börjar planera för en flytt - fråga om det är det silaget de tänkt utfodra med hela säsongen. Jag kan mycket väl tänka mig att man ger det sämre i början av säsongen (och i början av dräktigheten - för visst fanns det väl fler dräktiga ston på gården?) och sparar de finare partierna till senare.

Han som jag köper av nu har fyra partier med ganska olika värden. Ett med kvot ungefär som det du beskriver och tre med ganska bra värden (inte 6.0, men bara något under så då kan man lättare komplettera upp, men kanske inte för ett högdräktigt sto ändå..(?) ), så det finns ju anledning att undersöka lite.

Men riktigt trist om det är det de tänkt utfodra med hela vintern! :o Inte bra nog för någon, och framförallt inte för ett dräktigt sto! Hoppas det löser sig, för man vill inte behöva flytta ett dräktigt sto så mycket heller!
Susanne

Inläggav warg » fre okt 06, 2017 3:30 pm

Två saker till att överväga: Kvoten är låg, men är värdena låga? och Hur mycket klarar hon av att äta?
Dvs Hur mycket måste hon äta för att få i sig det nödvändiga proteinet, och är det möjligt för henne att äta de mängderna? I så fall behöver ju ett energiöverskott inte vara ett jättestort bekymmer.
warg

Inläggav pewa » sön okt 08, 2017 10:40 pm

Smältbart är 26. Gissar att hon stoppar i sig 20-25 kg, om inte mer. Har nu börjat ge kraft muskel så tittar jag enbart på proteinet så skall det vara väl täckt. Men MJ blir ju knasigt högt...

Som jag förstått är det detta foder som kommer ges...

/pewa
Shoppade loss på protein rika foder :) även köpt potstisprotein. Försöker se hur mycket det går att ge och hur innan damen ogillar maten
pewa

Inläggav pewa » sön okt 08, 2017 10:51 pm

Har börjat letande efter alternativa platser också.
Men det fanns ju en orsak till varför vi valde detta...

Hon supertrivs vad det verkar. Det är välskött och ligger bra (bra restid).

Just nu har jag bara ett annat alternativ. Det blir isåfall box. Och mindre grushagar den gäggiga perioden. ”Normal” box tills det närmar sig och sedan en större fölbox. Just storleken på fölbox är ett av problemen. Hon är ju såpass stor att många stall faller bort för boxarna är för små.
pewa

Återgå till Ryttarfiket