Att påverka hästarnas beteende i hagen...

Att påverka hästarnas beteende i hagen...

Inläggav Susanne » fre okt 06, 2017 10:01 am

Mina hästar vet att de skall uppföra sig, och vi har sällan några problem med hanteringen. Ytterst sällan faktiskt, och nästan oavsett vad det gäller.

Men som en spin-off på frågan om säkra ihopsläpp har jag funderat en del över något jag hört talas om att "folk" (inte vem som helst, men vissa duktiga hästmänniskor) gör när de släpper ihop hästar. De förklarar vilka regler som gäller i hagen, och sen gäller tydligen dessa regler även när de inte är där.

För mig känns det väldigt avlägset. Hästarna sköter sig enormt bra när jag hanterar dem, men när jag går därifrån är det deras regler som gäller. Vilket innebär att en häst betedde sig som en mobbare (gör så ibland och därför har jag henne helst bara ihop med en kompis i taget för då är hon trevlig). En annan har efter senaste ihopsläppet bestämt sig för att hon bestämmer i den större gruppen, och även om det har hänt att alla har stått i ligghallen tillsammans så är det vanligaste att ffa avelsstoet (som är väldigt lågrangad och lite ängslig ihop med andra) och fölungen inte får komma in när de vill.

Hur kan jag som människa påverka vilka regler som gäller i hagen, och se till att de fortsätter att gälla även när jag gått därifrån? För mig är det ett mysterium, men för andra verkar det självklar (läste något på en blogg häromdagen som fick mig att fundera lite extra). Berätta gärna om era erfarenheter och tips!
Susanne

Re: Att påverka hästarnas beteende i hagen...

Inläggav pewa » mån okt 09, 2017 9:44 pm

Låter fantastiskt enkelt :) men i mitt huvud inte realistiskt.

Vårt sto tror jag iofs uppför sig något bättre när vi inte är där. Helt enligt min önskan. Så hon gör ju egentligen det :-)
Hon är den som bestämmer och när vi är där blir hon lite yvigare och schasar bort de andra lite tuffare från oss. (Sagt av andra som ser henne när vi inte är där.)
pewa

Inläggav Snöbolle » tis okt 10, 2017 9:21 am

Känns orealistiskt..
Sen att hästarna kan sköta sej när jag är i hagen är en sak, men när jag inte är där kan man ju väl inte påverka alls? Hur gör man då, undrar jag lite 8-)
Snöbolle

Inläggav Susanne » tis okt 10, 2017 1:27 pm

"Skönt" att höra att fler tycker det känns konstigt! För jag har verkligen inte begripit hur detta skall göras. En brist i mitt hästmannaskap? Tja, kanske. ;)
Susanne

Inläggav AnnaC » tis okt 10, 2017 2:22 pm

Man paverkar val hastarnas beteende i hagen indirekt, genom att se till att de ar i lampliga grupper (som funkar som man vill att de ska gora). Nagot annat satt kan jag inte se?
AnnaC

Återgå till Ryttarfiket