Gammelvärldens "foderhinkar"/krubbor av tyg...

Gammelvärldens "foderhinkar"/krubbor av tyg...

Inläggav Susanne » sön okt 08, 2017 9:21 pm

Jag har (minst) två hästar som orsakar väldigt dålig foderekonomi för mig... ;-) De dräller ut mellan 1/3 och hälften av kraftfodret de får som tillskott.

Med unghästen har jag valt att hålla henne när hon äter, och då se till att huvudet är över hinken medan hon tuggar (hon tuggar med öppen mun och fodret hamnar på helt fel ställe). Men det är ingen långsiktigt hållbar lösning.

Jag har börjat önska mig ett par av gammelvärldens "hinkar" av tyg som man knäppte fast över nacken som en grimma. Med en sådan på lär de inte kunna drälla åtminstone!

Finns sådana att få tag på? Vad heter de ens? Och är det någon som provat använda en?

I värsta fall får jag prova sy såklart, men det vore skönt med en färdig. :-)
Susanne

Re: Gammelvärldens "foderhinkar"/krubbor av tyg...

Inläggav AnnaC » sön okt 08, 2017 9:51 pm

Men om hasten draller sa mycket, ar det inte nagot tandproblem? Eller prova nagot foder den gillar battre? Eller nagot du kan ge mindre mangd av (OCH som de gillar battre). Jag tycker att ett foder hasten gillar och som den far i lagom mangd ska den helt enkelt 'dammsuga' upp och inte slosa bort 1/3. Jag vet vad du menar - 'nosebag' - men det ar val inte nagon bra losning? Vore val battre att reda ut varfor de draller bort sa mycket?
AnnaC

Inläggav warg » mån okt 09, 2017 6:11 am

Tornister är den äldre termen du söker. En tornister användes när hästarna arbetade 12 timmar om dagen, för att få i dem mat i en paus. Jag har aldrig sett en sådan användas i modern tid.
Men är du säker på att spillet är så stort som 30-50%? Arno kan vara väldigt ofokuserad och tugga med öppen mun, så han dräller massor. En del hamnar i höet, som jag ser till att han har under krubban, en del hamnar utanför boxen. Även om det ser skräpigt ut så är det inte särskilt mycket på det hela taget, någon deciliter eller två, max. Det som hamnar i höet äter han ju upp sedan.
warg

Inläggav Susanne » mån okt 09, 2017 9:48 am

Jag har ju inte mätt hur mycket det är, men eftersom de äter hö i hagen med övriga (och inte skulle få behålla sina hinkar om de fick dem i hagen) så kan jag inte ge hö och kraftfoder på samma ställe. Just nu tar jag in Kimba för att rengöra ett sår medan hon äter, men jag får sopa ihop rätt mycket när hon gått ut. Går jag in med en annan häst efteråt så får de kalas om jag säger så... ;)

Båda två är bra på att välta ut hinkarna för att det går för sakta att äta också. Så även om de bara dräller några dl med tuggandet så dräller de ut resten för att de välter hinken... :roll:

Vad gäller tänder så tja..., den ena föddes ju med sk parrot mouth (typ rejält överbett) men det går ju inte att göra något åt. Hon är inte jätteduktig på att plocka upp det tappade från varken golvet eller marken så det hon tappat är borta tyvärr. Tänderna är kollade men de går inte att trolla. Kimba har såvitt jag kan se övrigt inga problem med sina tänder. Är iofs inte kollad nyligen men har ätit på samma sätt sedan hon kom till oss så det beror inte på några akuta tandproblem åtminstone. Båda två äter maten med väldigt god aptit, så något fel på smaken lär det inte vara heller. De har bara mycket att tänka på, och ser sig gärna omkring medan de äter. Och när de tuggar med "öppen mun" såpass mycket som de gör så dräller de rejält.

De gånger jag låter Niebla äta på egen hand så välter hon ut fler hinkar än hon får i sig tyärr. Därför jag står och håller både henne och hinken numera. Tyvärr får hon ju inte tillfälle att lära sig, och det är väldigt dålig användning av tiden för mig. Men jag vill verkligen att hon får i sig så mycket som möjligt av maten, för hon behöver den!
Susanne

Inläggav AnnaC » mån okt 09, 2017 9:56 am

Prova en san dar hink med hakar pa, som man hakar over dorren? Sa kan de inte valta iaf? Eller krubba? Gar det? Annars far du val sy dig en tornister, kan ju inte vara jattesvart liksom! :D Men man tycker val att det borde ga att losa pa nagot mer modernt satt! :lol:

En san har hink menar jag!
AnnaC

Inläggav Susanne » mån okt 09, 2017 1:58 pm

Haha, ja jag får fundera på mer moderna lösningar. :) Det känns ju inte jättekul att sätta en påse över munnen på dem, men det är å andra sidan kort tid det handlar om. Så vi får se hur jag gör. Tills jag hittar en annan lösning får jag fortsätta hålla. :)
Susanne

Inläggav Snöbolle » tis okt 10, 2017 9:18 am

Spånar friskt men Kanske kan man prova göra rent ett hörn på golvet o ge direkt på backen sas?

Eller nån typ av stor grund hink/balja el dyl?
Just för att det som trillar ut hamnar i baljan igen och gör det direkt i baljan isåfall.
Snöbolle

Inläggav jeguo » tis okt 10, 2017 11:53 am

Jag hade en krubba som står på golvet
Ovältbar, i princip sant
Kommer inte ihåg var jag köpte den
Bred och låg
jeguo

Inläggav Petra » ons okt 11, 2017 12:32 pm

Petra

Inläggav Suss » tis nov 07, 2017 2:41 pm

Vet du att när Kansas stod på lösdriften i Tyskland fodrades de i såna, fast inte av tyg utan det var vanliga plasthinkar där de hade borrat hål och satt fast nackstycken i. Bara att stoppa in nosen och dra nackstycket bakom öronen, och så fick de stå med sina hinkar tills alla ätit färdigt. Annars hade det varit helt omöjligt att fodra kraftfoder i lösdriften, stallägaren hade inte tid att ta ut en och en och fodra och det här fungerade ypperligt måste jag säga. Så leta rätt på en lagom stor hink och sen tar du bara ett gammalt träns (sidostycke och nackstycke) som du fäster i sidorna. :P Vi hade något nylonmaterial (typ grimma) och alla hästar hade olika färg på nackstycket så man kunde skilja dem åt.
Suss

Nästa

Återgå till Ryttarfiket