Att träna på att tävla...

Att träna på att tävla...

Inläggav Susanne » mån okt 16, 2017 9:32 am

Nu har vi varit ute och gjort totalt 5 starter med vår nya stjärna. Han har knappt tävlat tidigare i sitt liv, så trots sin ålder så är han nybörjare på området. Vi åkter iväg och tränar på att tävla helt enkelt. ;)

Det känns som att det går sakta åt rätt håll, men jag kände att jag ändå vill be om lite tips och tankar från er kloka människor här. För även om det går långsamt åt rätt håll så hade vi liksom tänkt oss att ändå ha kommit lite längre vid det här laget, och jag vet ju att det finns en risk för att man tränar på fel saker när man är ute och tränar (typ befäster ett icke önskvärt beteende istället för att lära in ett önskvärt).

Vårt problem är att han tappar bjudningen när han blir osäker. Bättre det än att han exploderar tycker jag iofs, men samtidigt på något vis svårare att hantera eftersom man liksom inte får något att jobba med. Hästen är så att säga "inte där".

Första gången vi var borta var inte en tävling utan en träning, men då gick han knappt fram varken på framridningsbanan eller träningsbanan.

Sen har det gått något bättre. Vi var på en dressyrtävling i juli och kom därifrån med 57-58% och vi var rätt nöjda.

En WE-tävling med enbart teknik och speed och vi var supernöjda över att de kunde genomföra båda ritterna, och de fick runt 63% på tekniken. Fullt godkänt!

Därefter två tävlingar med totalt tre starter. Två förra helgen och en igår. Jag minns inte riktigt poängen, men förra helgen var det en LC på runt 61-62%, och en LB på kanske 56-57%. Igår en LC på 56%. Så även om de fått en bedömning på över 60 så känns det inte som att de får den positiva trend som vi hoppats på. För ser man dem på träning så bör de ligga betydligt högre.

Att LB är för svårt för honom just nu förstår jag. Det blir inte mycket till längningar om hästen över huvud taget inte går fram. Då spelar det liksom ingen roll om man gör superfina längningar hemma... Därför vi valde att nöja oss med LC i helgen.

Så. Vi behöver såklart fortsätta träna på att tävla, och träna på att rida och gå fram på okända platser. Tävlingen i sig verkar inte bekomma varken honom eller dottern nänmvärt. De är båda två lugna och sansade och det är ingen nämnvärd stress eller nervositet i luften. Framridningen går oftast bra, nästan oavsett om det är andra hästar där eller inte. Igår fick de sällskap av 6 st rådjur på framridningen, och det hade gått bra ändå. :) Men såklart är det någon skillnad ändå, eftersom resultatet blir olika.

Hur skulle ni jobba vidare med det här problemet?

Den lilla extra anspänning som blir på tävling måste vi nog hitta ett sätt att hantera på ett positivt sätt, för den kommer vi nog att få leva med. Men framförallt behöver vi hitta metoder för att få fram bjudningen även på de konstigaste platser. Är det bara ren miljöträning vi skall ägna oss åt? Eller har ni andra tips?
Susanne

Re: Att träna på att tävla...

Inläggav warg » mån okt 16, 2017 9:57 am

För det första vill jag säga att det är i princip omöjligt att dra en trend från så få tävlingstillfällen. Det går inte att jämföra tävlingar rakt av och det kan handla om en så enkel grej som att just de domarna ligger olika för just ert ekipage.
När det gäller bristande framåtbjudning är det en jättevanlig grej för många på tävling. Jag tror att det ofta handlar om att du är så mån om att rida noga, att du omedvetet bromsar hästen. Det gäller alltså att var noga med rätt saker, t ex att hästen alltid svarar fram för skänkeln, och att du som ryttare inte bromsar när den gör det. I WEn händer det förvånansvärt ofta att ritterna ser bättre ut i speed än i teknik (för de ekipage som inte tok-speedar då). Det hänger givetvis på att då vågar ryttaren tänka fram.
Ett alternativ för hästar som tydligt dör i bjudning när de kommer in på banan är ju förstås att rida en del P&R med spö. Ofta räcker det att hålla det i handen (och jag tror även det är mentalt för ryttaren till största del, ryttaren vet att det finns där och blir inte orolig för att hästen ska få bränslestopp...)
Sen är ALLA bättre på framridningen än på tävlingsbanan! Jag ser ofta ryttare som skriver att just de är det, som om det vore något unikt, men så är det inte! Samma sak på träning, du ÄR och SKA VARA bättre på träning än på tävling. Det är helt olika typer av situationer, som inte går att jämföra med varandra.
Så fortsätt ni att träna på att tävla, fem tävlingar på ett halvår är inte nog för att skapa rutin och som sagt inget att extrapolera och dra slutsatser utifrån.
warg

Inläggav Susanne » mån okt 16, 2017 2:10 pm

Du har säkert rätt i att fem tävlingar är för lite för att dra några slutsatser. :)

Bara en av starterna har varit WE, och det roliga är att han hade mycket mer fokus på det han skulle göra där trots att han var lite spänd över att det är konstiga saker på banan. Men jag tror också att det gör lite skillnad för både hästen och ryttaren att det är mer att fokusera på och då blir det mindre fokus på att "rida rätt".

Och ja, domarna dömde väldigt olika, så jag tror inte att det egentligen är så att helgens ritt var sämre än förra helgens. Istället fick jag höra att domaren var hård. Men jag kunde också konstatera att hon verkade ha bra koll. Hon såg förbi formen i fram och kommenterade vad som hände i bakdel och rygg istället. Helt rätt! Och har man en häst som tappar bjudningen totalt så saknas det helt klart en del i både bakdel och rygg! ;)
Susanne

Inläggav warg » mån okt 16, 2017 2:50 pm

Kan dottern få med sig den mentala inställningen från WEn till dressyren? Svårt, men tror det kan vara bra om det går.
warg

Inläggav Susanne » mån okt 16, 2017 2:58 pm

Jag skall försöka föreslå det för henne. Absolut!

Igår sade jag att hon skulle tänka att Ricardo stod i mitten - för hon rider aldrig så bra som när han är med. Det räckte inte, och jag vet iofs inte om det funkade att föreställa sig det heller. ;) Men det kanske går lättare att ta med sig inställningen från tekniken till dressyrbanan. Skall absolut testas! :)
Susanne

Inläggav warg » mån okt 16, 2017 2:59 pm

Eller till och med från speeden :-D
warg

Inläggav Susanne » tis okt 17, 2017 8:45 am

Speed it is! :D Då tusan får hon till bjudning på hästen! :)

Angående att rida Pay&Ride med spö. Brukar det hjälpa långsiktigt så att det fungerar bättre även när man kommer in på en tävlingsbana utan spö?

När vi köpte J reds han mycket med sporrar, för att de tyckte att det behövdes en extra "gaspedal" ibland. Dottern har valt att inte använda sporrarna ännu, för att hon vill att han skall kunna gå fram bra utan sporrar så att hon har något att ta till den dag de kommer upp till mer krävande rörelser. Klok tanke, och jag tror att hon har rätt. Men.., det kanske är så att de behövs just vid tävlingsmomentet ändå.
Susanne

Inläggav warg » tis okt 17, 2017 9:54 am

Min uppfattning om sporrar är att de inte på något sätt är en gaspedal, utan en förfining eller möjligtvis förstärkning av hjälpen. Det kräver förstås att ryttaren kan välja att använda eller inte använda sporren när den sitter på. De kan hjälpa ryttaren i en tävlingssituation på två sätt. 1. Ryttaren kan förstärka en hjälp som hästen svarar dåligt på. 2. De kan ge ryttaren en trygghet i att det finns "något att ta till om det behövs". En förutsättning är ju naturligtvis att ryttaren inte sitter och bromsar, handgripligen eller mentalt, samtidigt. Att rida med spö på en P&R handlar även det mer om det mentala hos ryttaren och att ryttaren kan få in känslan att sträva mot än själva spöet i sig.
warg

Inläggav Susanne » tis okt 17, 2017 11:51 am

Nej jag håller med! Sporrar skall inte vara en gaspedal. Och det är därför dottern valt att inte använda dem hittills heller. Men.., kanske värt att prova iaf.

Jag skall be Ricardo titta på några av filmerna och fråga om han kan ge någon användbar feedback som hon kan använda på tävlingarna. Nu är säsongen slut här hos oss, och tyvärr är det inte någon vidare aktivitet på arrangerandet av Pay&Ride heller. Så vi får avvakta ett par månader innan vi kan ta nya tag. :)
Susanne

Återgå till Ryttarfiket