Läser folk inte TR längre?

Läser folk inte TR längre?

Inläggav Snöbolle » tis nov 14, 2017 3:08 pm

Ja, läser man inte TR numera? 8-)
Ibland är ju TR svårtytt eller man behöver hjälp att hitta rätt ställe att leta på, men överlag?

Tycker mer och mer att det ställs frågor som egentligen är superenkla att hitta i TR, bara man ids öppna det?
Det är ju så lättillgängligt idag, orkar man ställa en fråga på ett forum eller på Facebook tex, har man ju tillgång till internet och därmed TR. Inte svårt att hitta och hyfsat enkelt att leta i? Eller?
Det är ju uppenbart personer som tänkt tävla/tävlar och därmed har grönt kort.
Borde TR kanske vara mer lättklickat och tydligt att hitta på ridsportförbundets hemsida-startsida? Eller är det bara så enkelt med sociala medier att man frågar där först?

Dessutom lämnar ju endel svar fler frågor när det svaras från gamla erfarenheter och därmed TR eller man helt enkelt läst galet eller missuppfattat.
Personligen går jag ju gärna direkt till källan och bildar min egen uppfattning :)
Snöbolle

Re: Läser folk inte TR längre?

Inläggav warg » tis nov 14, 2017 4:48 pm

Tänkte exakt samma tanke med anledning av flera frågor/diskussioner idag. Enkla, grundläggande saker som du borde ha koll på, och som står i TR.
warg

Inläggav Susanne » tis nov 14, 2017 6:43 pm

Jag tror att tankesprånget till att ta reda på själv tyvärr är lite långt för många ibland. Och jag får väl erkänna att jag gjort några sådana missar själv också genom åren... :oops: Men visst är det bättre att gå till källan och leta svaret!

Men ja, det skulle nog gå att göra TR mer lättilgängligt också. Inte för att det är svårt att hitta idag, men för någon med mindre vana av komplicerad text kanske det inte är så enkelt att hitta informationen man söker efter trots allt.
Susanne

Inläggav AnnaC » tis nov 14, 2017 6:58 pm

Det ar val standard nufortiden, att bara slanga ut en fraga utan att bry sig om att anstranga sig att ta reda pa svaret. Och en annan grej som nu ar standard ar alla som svarar 'har du provat att Googla' eller papekat att samma fraga redan setts pa sidan manga ggr tidigare och kunde inte TS ha sokt forst? (fast jag far saga att FB ar verkligen inte speciellt sok-vanligt, sa jag kan forsta att folk inte ids). Men lasa regelboken ar val inget konstigt, det behover man ju inte ens gora online - far ni inte en papperskopia som medlemmar av vad det nu ar for organisation ni tavlar med? Jag har iaf regelboken och arliga uppdateringar pa papper i en parm har, for Endurance GB, och folk fragar mest om det ar nagot som ar oklart, snarare an att de borjar med fragan utan att ha kollat nanting alls, tycker jag.
AnnaC

Inläggav warg » tis nov 14, 2017 11:49 pm

De frågor jag såg var inte på nivån "jag förstår inte det här i TR" utan snarare på nivån, "jag har ingen koll på någonting".
AnnaC: TR finns idag på nätet. Förr fick man köpa häftena. Nuförtiden uppdateras TR vartannat år, udda år är det nytt TR. För att få tävla i Sverige måste du ha grönt kort. För att få det gör du bl a ett prov där du måste kunna slå i TR.
Susanne - Jag tror det är svårt att göra TR så mycket enklare. Det som står måste vara hållbart för alla situationer och inte öppet för tolkningar. Ett problem verkar vara att en del tycker " det står inte i TR, så det är nog ok", när grundprincipen är tvärt om.
warg

Inläggav Susanne » ons nov 15, 2017 1:23 am

Jag håller med warg. Det är nog svårt att göra TR mer lättbegripligt. Men frågan är om det borde göras mer lättillgängligt - typ enklare att söka i innehållet eller så.

Men absolut, har man grönt kort så bör man veta hur man söker i TR! Och de är ju väldigt lätta att få tag på numera - för alla som har en dator eller telefon med uppkoppling mot internet.
Susanne

Inläggav Snöbolle » ons nov 15, 2017 7:34 am

En vanlig fråga ang dressyr tex är ju om tredelat Bauer är tillåtet. Det står utskrivet som enda bett "icke tillåtet som tvåledat" (eller liknande iaf). Öppnar man bara TR så ser man det.

Det kanske borde vara färre klick innan man kommer fram till TR?
Kanske en tydlig knapp på ridsportförbundets förstasida istället för under tävling som det väl är nu?
Eller en egen hemsida :D

På min tid när vi gjorde grönt kort lades det oerhört mycket/nästan bara tid till att slå i TR och lära sej det och vad viktigt det var.
Minns även i skolan att vi lärde oss och la ner tid på att slå i lexikon tex, sånt görs väl knappast idag men principen är ju densamma att sånt är bra att kunna.

Särskilt de yngre är ju såpass datavana idag att det inte bör vara problem att leta sej fram och slå upp TR på nätet kan man tycka.
Snöbolle

Inläggav warg » ons nov 15, 2017 8:01 am

Ja, den frågan ser man förvånansvärt ofta! Och andra liknande, där man ifrågasätter TR. Jag tycker gången som den är idag med möjlighet att ge förslag och olika remissrundor är bra. Alla har chans att påverka TR. Men jag får uppfattningen att en del inte "tror" på TR eftersom de inte förstår logiken i det, som t ex med baucherbetten. De kan inte ta att står det att det inte är tillåtet så är det inte det, behöver inte motiveras liksom.
Men ett bättre sökbart TR tror jag absolut hade varit bra. Det hade nästan räckt att de gjorde en klickbar innehållsförteckning i början. Och absolut lägga TR som genväg på startsidan! De sakerna kanske vi borde skicka in till SvRF som förslag?
warg

Inläggav warg » ons nov 15, 2017 8:23 am

Nu har jag svarat i den tråd jag tror Snöbolle har läst :-D Jag föreslog att personen ska åka på en dressyrtävling och titta, och kanske anmäla sig som funktionär. Det ihop med att läsa TR borde svara på de flesta av frågorna...
warg

Inläggav AnnaC » ons nov 15, 2017 10:57 am

Ja, det ar klart att regelboken finns online ocksa, men jag tycker (och ar uppenbarligen inte ensam om det) att det ar knoligt att hitta det man vill lasa t.ex. i en lang pdf. Antar att de inte ar riktigt anpassade till internet sa det basta vore forstas att fixa sokfunktionen ordentligt. Vi har haft diskussioner pa ett distansforum om reglerna, och tydligen ar den tryckta regelboken det definitiva slutgiltiga, sa alla har tryckta bocker, atminstone inom min organisation (Endurance GB). Vet inte hur det ar i BSJA (British Showjumping Association), BE (British Eventing), BD (British Dressage) etc - alla har olika regler och man maste vara medlem for att tavla i 'affiliated' tavlingar (det ar inte ett enda 'gront kort' som galler for tavling i alla grenar, om det ar sa ni menar att det ar i Sverige). Inte for att jag tror att nan av er bryr er ett smack om vad vi har for regler har i GB forresten!! :oops:
AnnaC

Nästa

Återgå till Ryttarfiket