Reaktion på proteinpellets...

Reaktion på proteinpellets...

Inläggav Susanne » ons nov 15, 2017 1:19 am

Jag ger Granngårdens proteinpellets (oftast Protein special) till mina hästar för att få upp mängden protein utan att behöva ge så stora mängder kraftfoder. Det funkar utmärkt på de vuxna hästarna, Kimba har ätit som mest runt 8-9 dl per dag utan problem.

Men ingen av unghästarna verkar klara det. Först ut var Vera som fick prova för ett par år sedan, men kort efter att vi började blev hon full av mjäll. :-o Jag slutade med tillskottet och huden blev snabbt normal igen.
Nu har både Niebla och Avalancha fått samma proteinpellets, och kort efter att jag införde det har båda blivit rejält mjälliga. Tydligen är det ingen av systrarna som tål just det här fodret. :-(

Har ni tips om något annat tillskott som innehåller ganska koncentrerat protein och som är smakligt för hästarna?

Granngårdens proteinpellets innehåller ingen soja, utan en mix av spannmål och potatisprotein samt lite melass, Lusern och andra tillskott. Så det lär ju inte vara någon sojareaktion åtminstone. Men vad ska jag hitta på istället tycker ni? Soja är ju enkelt, men tar emot på ett ideologiskt plan...

Jag har inte några siffror i huvudet, men åtminstone unghästarna behöver ganska mycket tillskott av protein, och Kimba också så länge hon ger di. De andra har ju inga problem med det här tillskottet, så där behöver jag inte ändra något...
Susanne

Re: Reaktion på proteinpellets...

Inläggav warg » ons nov 15, 2017 6:57 am

Motsvarande mängd protein har bara Muscle Up från Krafft, så det första kan ju vara att testa det. Det har en liknande sammansättning men inte exakt. Om inte det funkar hade jag testat med antingen ren potatisprotein eller en lusern med lite högre protein. Har inte alla värden i huvudet, men Vitafors låg på 150 ca för några år sedan. Ett annat alternativ är att leta efter lusern-hösilage. Det brukar hamna runt 100 g SRP, och typ 5-8 MJ. Då kan du ge de mer proteinkrävande hästarna en andel av det.
Jag undviker också soja så långt som möjligt och skulle ha det som absolut sista utväg.
warg

Inläggav Snöbolle » ons nov 15, 2017 7:21 am

Har inte värdena i huvudet och det är nog inte tillräckligt för er ändå kanske men
Hippa grow alfa går att kika på?
Snöbolle

Inläggav Susanne » ons nov 15, 2017 10:23 am

Tack warg det skall jag kolla! Just potatisprotein har jag hört att det inte är så smakligt, men det kanske råder delade meningar om det. Å andra sidan blandar jag upp det med fölmix, så det bör inte vara några problem tycker jag.
Susanne

Inläggav Angua » lör nov 18, 2017 8:22 am

Tycker de har rätt lika innehållsförteckningar de flesta pellets, så frågna är om det är någon ingrediens de reagerar på eller om det är bindemedel? Men det brukar ju ofta vara vetemjöl?
Angua

Inläggav Susanne » tis nov 21, 2017 9:24 am

Ja jag har också funderat på om det är något bindemedel de reagerar på, därför funderar jag på att prova någon müsli istället. Jag har inte hunnit leta fram någon ännu, för det ha varit fullt upp, men det känns som att det kan vara värt att testa. Alla som jag jämförde med tidigare (inte de warg föreslog) hade nästan exakt samma ingreienser även om det var i olika mängder.

Men jag visste inte att det var vetemjöl de brukar använda. Det kanske inte är så nyttigt för hästmagar heller egentligen... (fast säkert bättre än en del andra alternativa bindemedel)
Susanne

Inläggav Keb » tis nov 21, 2017 10:05 am

Jag hade hört från flera håll; att rent potatisprotein inte är smakligt alls och att många hästar ratar det.
Förra vintern hade vi väldigt låga värden i gårdens eget hösilage, så några i stallet gick ihop om en säck och testade ändå.
INGEN häst "spottade i krubban"!
Till och med en VÄLDIGT kräsen travhäst i full tävlingskondition har inte haft några som helst synpunkter på det.
Man kan ju ge så pass liten mängd eftersom det är så kraftigt, så om hästarna har något favoritfoder borde det inte vara svårt att blanda med.
Keb

Inläggav Susanne » tis nov 21, 2017 12:45 pm

Tack för den motvikten Keb! Det är ju det jag också har hört mest om potatisprotein - att många hästar avskyr smaken (och kanske lukten också). Men då kan det vara värt att prova iaf. Mina små är ju rätt matglada generellt också, så det kanske gör oddsen ännu bättre för att det skall gillas. :)
Susanne

Återgå till Ryttarfiket