Svara på annonser... och knasiga säljare...

Re: Svara på annonser... och knasiga säljare...

Inläggav AnnaC » sön nov 19, 2017 10:52 pm

En myshäst, hahaha! :lol: Gud, jag skulle bli TACKSAM att sälja till nån som var så proffsig och seriös och skulle ge hästen ORDENTLIGT med arbete! Finns för mycket hagprydnader tycker jag...

Nu har jag hittat ett angloarabsto som låter intressant och säljaren ska maila mig... Inte långt borta heller.... :)
AnnaC

Inläggav Susanne » mån nov 20, 2017 11:18 am

Kul AnnaC! Vissa människor känns det helt ok att låna ut till eller att låna av - men det är något jag inte skulle rekommendera så många andra att göra faktiskt (även om jag har positiva erfarenheter också).

Häromdagen fick jag ett svar på min annons. I annonsen har jag skrivit att hästen är tittig på uteritter, att hon inte är trafiksäker och att hon endast säljes till vuxen eller äldre och kunnig tonåring. Och i svaret, som lät som det kom från en jättegullig familj iofs, så frågar de om hon finns kvar och beskriver hästen de vill ha som "trygg". Och ja, hon är hyfsat trygg med rätt människa, men det är ingen häst som *ger* trygghet. Jag fick tänka mig för i förmuleringarna. Det *kan* ju vara rätt familj för henne ändå - men om man värderar att hästen är TRYGG så *tror* jag inte det.
Susanne

Inläggav AnnaC » mån nov 20, 2017 11:40 am

Na, "trygg" tycker jag ar en san dar som tuffar pa oavsett, med ALLA, inte en som bara ar trygg med 'ratt' manniska - da AR den ju inte trygg i sig sjalv, utan far sin trygghet av den trygga manniskan. Later klart olampligt...

Hamtat Diva nu, far skriva eget inlagg om det. Saa sot och fin ar hon, en riktigt mork 'liver chestnut' (svettfux, heter det val), 10 ar gammal. Dottern salig, och jag red henne igar och hon var jattesnall. Behaller Ginger ett tag till sa kan vi rida ut tillsammans! Fast jag ser helt plotsligt hur pytteliten Ginger faktiskt ar! :D
AnnaC

Inläggav Anna_A » mån nov 20, 2017 10:18 pm

Man har olika referensramar, minst sagt :) :D .

Anna C, håller tummarna för angloaraben!

Susanne, man kan ju tycka att tittig ute, tär en del på trygg. Men det som vissa ser som en "normalyster" häst, ser jag som en som inte är stabil alls.
Anna_A

Inläggav Susanne » tis nov 21, 2017 9:21 am

AnnaC, vad roligt med nya ponnyn! Berätta mer och posta bilder sen när du har tid! :)

Angående trygg så ja.., det är så olika vad vi lägger i begreppen. Jag tänker mig också att en trygg häst är en sådan som klarar en lite mer tveksam ryttare. Och det betyder att en häst som är tittig, eller blir rädd för bilar per definition inte är trygg i min värld. För andra kan det handla om helt andra saker. De kanske är såpass trygga i sig själva att de aldrig upplevt en "otrygg" häst, utan att hästen går fram överallt utan problem ändå. Eller de kanske förväntar sig att en häst är lite tittig (det är väl alla hästar mer eller mindre iofs, de är trots allt flyktdjur).

Och precis AnnaA, det som andra tycker är normalt kan även jag tycka är uppseendeväckande. Svårt att skriva en ärlig annons då..., och svårt att ha en ärlig och bra dialog med eventuell köpare. Jag vill vara helt ärlig, så att hästen kan få ett bra liv i sitt nya hem. Men om vi värderar saker helt annorlunda så kanske jag skrämmer upp folk i onödan och "pratar ner" min häst på ett väldigt orättvist sätt. Jag vet inte, men det är lätt att missa målet även när man försöker hitta rätt.
Susanne

Inläggav warg » tis nov 21, 2017 9:28 am

Ja, jag tror man ska akta sig för att överdramatisera i annonsen. För min egen del anser jag ju att Grao är "trygg", jag sitter stabilt och han är balanserad även om han kan vara spänd. Men jag skulle inte annonsera honom som trygg. Men jag skulle definitivt inte skriva att han är hoppsig och skuttig heller, för det är han inte. Jag skulle nog skriva att han är energisk och känslig. Det är sånt som en del vill ha och andra inte - då kan de välja själva om det är intressant. Arno är ju en trygg individ i sig, han hetsar inte upp sig för saker. Men han är tre år med allt vad det innebär, och har dessutom rätt mycket motor. Är han trygg? Han är ingen nybörjarhäst, det är inte en treåring. Men han är en väldigt sjysst treåring. Det är bättre att beskriva det än att lägga på ord med värderingar tycker jag. Och framför allt ogillar jag när annonsören redan i annonsen ska tala om hur den tycker att hästen ska hanteras och behandlas.
warg

Föregående

Återgå till Ryttarfiket