Svara på annonser... och knasiga säljare...

Svara på annonser... och knasiga säljare...

Inläggav AnnaC » tor nov 16, 2017 9:18 pm

Jag kollar ju på litet annonser, inte direkt för att jag egentligen VILL ha en till häst, men om Jacinto inte funkar (med sina inkar) så behöver jag ju en lösning. Drömhästen i Frankrike blev såld precis när jag ordnat datum för provridning, men hade iaf inte hunnit boka flygbiljetter... Jaja, hon var dyr, och säljarna fick ett högre bud än mitt.

Häromdagen fick jag en annons av en kompis, på ett 7 årigt arab x Connemara-sto i Skottland, som såg intressant ut, men när jag kollade på annonsen kunde jag inte se någon mer information än hästens pris, storlek och plats, så jag mailade dem och frågade om hon fortfarande var till salu och man isåfall kunde få litet mera info...

... Till svar fick jag: "Yes she is still with us"

Va? Inget mer. OK, jag mailar igen. Frågade vad hon gjort, om hon har några beteende- eller fysiska problem, om hon är ok med hovslagare, veterinär, att klippa, lasta osv, om hon har några inkar eller sweet itch etc. Helt vanliga frågor som jag brukar ställa. Till svar på detta fick jag:

"What was you wanting to use her for what area are you in how long have you owned and ridden horses for how experienced are you and how old are you"

Va????

Jag svarade sanningsenligt:

"I'm 50, I've ridden since I was 6 and owned horses all my life." och "Ah, I just spotted that there is more information hidden if you click below the advert! I didn't see that before. I'm in Gloucestershire."

Till det fick jag svaret:

"I honestly think this is a wind up"

VA???

Svarade och förklarade igen att jag bara inte fattade hur denna sajt funkade, det gick inte att klicka fram information, och SEN upptäckte jag att det fanns en liten nästan osynlig text som man skulle klicka på och DÅ visades texten i annonsen!!! Aldrig sett liknande, varför göra det så svårt för folk att hitta infon?!

Nåväl, avslutade (för nu började jag bli sur!) med "This is absolutely the weirdest response I've ever had from a seller. Good luck with the sale, you don't sound like you want to sell to me anyway!" :lol:

Och fick då: "Your ?? right I'd not sell to you"
Och vidare: "See I was right I can spot time wasting rood sad fools like you a mile away don't ever contact me again but knowing a fool like you can't resist"

Haha!!
Red rag to bull för mig, klart jag inte kan motstå detta!! :D

"Yeah, you are irresistible! :) Seriously though, I thought your horse looked really nice and it was worth contacting you, even though I'm a long way off. You just never know, and I have been looking at horses in France, so Scotland didn't feel that far away. Anyway, I know we got off on the wrong foot, and I just missed that the advert DID contain more info so I can only apologise for what must have seemed like a stupid initial mail. I can assure you that I'm a completely genuine horse owner in Gloucestershire, who is just looking for a nice solid sort of horse. Let's call a truce and I promise not to bother you in future! :)"

Och då bad hen om ursäkt också! :lol:
"Iv been messed about so much I also apologise I'll send you pics of her she's a quality mare"
AnnaC

Re: Svara på annonser... och knasiga säljare...

Inläggav warg » tor nov 16, 2017 10:46 pm

Alltså :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :shock: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
warg

Inläggav AnnaC » tor nov 16, 2017 10:53 pm

Vi är kompisar nu, och hen vill att jag ska komma och provrida!!! :lol: :lol: :lol: Tror inte det!! Haha!
AnnaC

Inläggav Susanne » fre nov 17, 2017 10:25 am

:lol: OMG

Men jo, jag har också fått en del mycket märkliga svar på mina annonser, och det är sånt som verkligen tar min tid och energi i anspråk. Så även om jag aldrig skulle svara som hon gjorde så kan jag förstå att man blir less...

Å andra sidan finns det ju saker man bör ge sig in i och andra inte. Det här låter som ett solklart "inte" för din del. Det är besvärligt nog ändå med hästaffärer, om man hittar en säljare som inte kan bemöta presumtiva köpare på ett bra sätt så lär hon inte hantera eventuella problem bra sen heller...

Jag har för övrigt svarat på en del annonser också, som visat sig vara bluff. Och det är ungefär lika upplyftande det... ;)

Lycka till med letandet! Önskar att jag hade haft någon som skulle passa dig!
Susanne

Inläggav AnnaC » fre nov 17, 2017 11:02 am

Ja, hen (tror det ar en karl faktiskt) later ju helt knapp och totalt 'trigger happy' med att slanga ur sag oforskamdheter! Dream on, jag skulle itne ta hasten om jag sa fick den gratis efter detta! :lol: Jag kunde bara inte lata bli att svara pa det dar sista och liksom bevisa att han hade fel och det verkligen var en genuin forfragan!

Vad har du far for konstigheter da? :)
AnnaC

Inläggav AnnaC » fre nov 17, 2017 11:05 am

Ursakta, slarvskrivet - jag menade 'vad har du fått för konstigheter då?
AnnaC

Inläggav Susanne » fre nov 17, 2017 3:25 pm

Inga jättekonstiga svar kanske, men ett par som på mycket dålig svenska berättar att de vill köpa min häst och att jag kan skicka den till dem. Andra som svarar på annonser där jag skriver att hästen inte är lämplig barnhäst, och söker efter en lämplig läromästare till sin 9-åring (konstigt nog i mina ögon). Ytterligare andra som svarar och erbjuder en fjärdedel av priset vid snabb affär. De är oftast inte intresserade av att se hästen först.

Och när jag svarat på annonser på hästar som jag tyckt sett intressanta ut (men aningens för bra för att vara sant så jag har varit uppmärksam) och som funnits i närheten har efter mycket slingrande från deras sida slutat med att de sagt att de kan arrangera en transport från Irland (ifall jag inte vill åka dit och provrida, och åka till Irland för provridning är inte något jag planerar för när jag svarar på en annons om en häst som står i Stockholm).

Lite andra mindre konstigheter också. Men jag har kommit att inse att jag avskyr att sälja hästar! Att göra själva affären är väl inte så farligt, och även om det är smärtsamt när en häst åker iväg så kan jag hantera det. Men alla dessa halvt (eller helt) oseriösa svar som kommer innan människan ens väljer att komma och titta på hästen.. :shock: Det tar mängder av tid och energi jag inte har lust att lägga. Samtidig vill jag inte vara otrevlig i mina annonser och skriva "ENBART SERIÖSA!" heller...

...att lämna ut hästar på foder är inte heller något jag egentligen orkar med. Sen senaste lämnade jag ut med en muntlig överenskommelse att avsikten var 3 år eller längre. Hon kom hem igen efter 2 månader... Tjejen som lånade henne var bra, men gjorde några misstag som ledde till att hon inte vågade ha hästen kvar tillsammans med sina efter det.
Susanne

Inläggav AnnaC » fre nov 17, 2017 8:12 pm

Nä, håller helt med, några fodervärdsavtal är jag inte intresserad av. Antingen kan jag inte ha kvar hästen och då vill jag sälja, eller sa kan jag ha den och då är problemet ur världen. Men låna ut... nä... Säger jag som precis imorgon ska åka och hämta en ponny som vi får låna! Det är väl ett fodervärdsarrangemang antar jag, dvs jag tar emot hästen och tar hand om den och alla utgifter som om den vore min egen. Vi har ett välformulerat kontrakt från BHS (British Horse Society) och ägarna är dessutom gamla vänner till mig som lånade oss Leo, den lilla palominoponnyn vi hade som Lussans första ponny, så jag är inte ett dugg orolig och det är säkert inte de heller. Men låna ut hästar till folk man inte känner... känns riskabelt...

Har nog varit väldigt förskonad hittills! :shock:
AnnaC

Inläggav Angua » lör nov 18, 2017 8:14 am

Jag har aldrig sålt häst själv och hoppas slippa, men gisses vilka människor som hört av sig till tjejen jag står hos när hon sålt billiga importhästar. Frågor om sånt som står i annonsen är det normala (och nej, där behöver man inte klicka fram ngt :lol: ) och folks om åker 30 mil för att kolla på en häst där hon noga förklarat att den bara är sutten på i skritt och trav, väl där visar det sig att köparen letar en LÄROMÄSTARE och inte kan rida alls... Folk som prutar på 15000 kr hästar utan att ha sett dem eller frågat något om dem. Frågor om det danska varmblodsstoet (som gått i avel och där stammen med berömda dressyrngstar står) gått länge på travet, om åringen är riden, krav att klinikbesiktning ska ingå i priset på en 20 000 kr häst psv osv. Och hur många som glatt köper en okänd import utan veterinärbesiktning.. Helt sanslöst! För det är väl inte då at t de är billiga av en anledning kanske? :roll:
Angua

Inläggav Anna_A » sön nov 19, 2017 3:38 pm

Ja, jösses! Förra året annonserades det ut en valack som lät perfekt för mig, den hade sadel, sele, vagn osv som kunde köpas med. Men när jag svarade och beskrev vad jag sökte en häst för (blandad körning ca 5 dagar i veckan) så fick jag till svar att det verkade för professionellt, han skulle till någon som ville ha en myshäst (även om han var duktig på körning) :?: :!: :?:
Anna_A

Nästa

Återgå till Ryttarfiket