Jag har tagit över arendet på stallet jag stått i senaste året. Till stallet hör en lösdrift där det gått en massa billiga i porhästar senaste halvåret. Marken är ordentligt söndertrampad runt ligghallen. Gårdens ägare har tsgit bort gyttjan utanför ligghallarna, men det blir svårt att ta bort matjorden på den större sönderttrampade ytan.
Vi har inte räknat med att ta in några hästar där på ett tag. Dels pga den söndertrampade marken och dels av rädsla för smitta från alla de importhästar i varierande skick som gått där.
Fråga är hur man gör med marken. Bara låta den vila? Vi har sandjordar med ett tunnare lager matjord, och jag tror att om den får vila över vintern kommer den nog repa sig. Men tar gärna emot tips och erfarenheter!
Vad gäller parasitdelen känns det som halva hagen kommer behöva vila ett år. Nuvarande arrendatorn kommer få mocka eftersom det ligger grymt mycket gödsel överallt, men den delen vill jsg nog låta vila ett år. Andra delen har det bara gått höstar öve sommaren och den är tanken att den ska plöjas och sås om i vår, så den kan användas andra delen av sommaren iaf.