Hantera söndertrampad mark på lösdrift

Hantera söndertrampad mark på lösdrift

Inläggav Angua » sön nov 19, 2017 7:45 pm

Jag har tagit över arendet på stallet jag stått i senaste året. Till stallet hör en lösdrift där det gått en massa billiga i porhästar senaste halvåret. Marken är ordentligt söndertrampad runt ligghallen. Gårdens ägare har tsgit bort gyttjan utanför ligghallarna, men det blir svårt att ta bort matjorden på den större sönderttrampade ytan.
Vi har inte räknat med att ta in några hästar där på ett tag. Dels pga den söndertrampade marken och dels av rädsla för smitta från alla de importhästar i varierande skick som gått där.
Fråga är hur man gör med marken. Bara låta den vila? Vi har sandjordar med ett tunnare lager matjord, och jag tror att om den får vila över vintern kommer den nog repa sig. Men tar gärna emot tips och erfarenheter!

Vad gäller parasitdelen känns det som halva hagen kommer behöva vila ett år. Nuvarande arrendatorn kommer få mocka eftersom det ligger grymt mycket gödsel överallt, men den delen vill jsg nog låta vila ett år. Andra delen har det bara gått höstar öve sommaren och den är tanken att den ska plöjas och sås om i vår, så den kan användas andra delen av sommaren iaf.
Angua

Re: Hantera söndertrampad mark på lösdrift

Inläggav Susanne » mån nov 20, 2017 11:28 am

Blir det söndertrampat och sen inte används så förblir marken väldigt ojämn tyvärr. Vi får ofta söndertrampat på de värsta områdena när det är blött (vi har sandjordar så det blir inte alls så illa som det kunde ha blivit), och jag upplever att det är rätt viktigt att man fortsätter använda marken medan det torkar upp så att den jämnas till av att hästarna fortsätter att gå där. Alternativet är såklart att köra över med en vält vid väl valt tillfälle för att jämna till. Och allra bäst tror jag är att dessutom försöka så in gräs så att man får en stabil grässvål som inte går sönder lika lätt nästa gång det blir blött.

De mest utsatta ställena kan man ju ta bort matjorden och fylla på med grus/sand också. Det håller ett tag åtminstone.

Vad är det som gör att du väljer att inte plöja upp och så om hela ytan? Jag skulle absolut ha föredragit det framför att mocka ur och låta marken vila. Det känns som stor risk att parasiter finns kvar efter bara en sommars vila.
Jag blev rekommendrad att så in spannmål i en hage vid tidigare tillfälle, och att så in vall samtidigt som spannmålet. Eftersom spannmålen växer snabbare får man en mer stabil "svål" av rötter snabbare så än om man sår enbart vall. Det kräver såklart att någon är beredd att skörda spannmålet sen, men det kan också vara ekonomiskt fördelaktigt. :)

Lycka till! :D
Susanne

Re: Hantera söndertrampad mark på lösdrift

Inläggav Angua » mån nov 20, 2017 1:39 pm

Det som går att plöja kommer att plöjas :) Men de mer stenbundna delarna med en del träd som är ren betesmark går det inte.
Jordägaren hjälper gärna till med jobbet så den delen är fixad. Han vill gärna att det görs. Helsädesensilage är ett alternativ han har nöt så det kan han vara intresserad av.

Funderar på det där med att välta det söndertrampade. Lekte med tanken att köpa in några ungdjur nöt och ha där en period men det är ju massa jobb med också.
Angua

Återgå till Ryttarfiket