Ny ponny!

Ny ponny!

Inläggav AnnaC » tis nov 21, 2017 8:39 pm

Nu har vi äntligen fått hem vår nya ponny Diva (Fleur D'Hiver)! Lussans Ginger (127 cm) är väldigt urvuxen, även om hon fortfarande rider honom, och hon behöver något med litet mera potential. Diva tillhör min f.d. chef som även försåg oss med den lilla palominon Leo, Lussans första ponny. Hon har ridits av vuxna, och är en väldigt snäll och trevlig liten tjej, det ser man på direkten. Hon kommer fint överens med våra tre gossar och de var ute tillsammans i hagen redan första eftermiddagen, utan nästan något ståhej alls. De stod snällt och drack tillsammans t.o.m. Jag är ju litet (mycket!!) anti-ston, men får erkänna att Diva börjar kurera mig...! Hon är 10 år gammal, ca 145 cm hög och 75% arab, efter en känd distanshingst med många framgångsrika avkommor och jag kände både hennes mamma och hennes mormor. Lussan är inte intresserad av distans (ännu!!! :lol: ) utan vill hoppa och rida dressyr. Vet inte hur det kommer funka med Diva, utan vi får se hur det går - jag känner att Lussans tränare tycker jag borde köpa henne en läromästare för tusentals pund... :shock: Vilket min man inte är riktigt med på... Diva är stor nog för mig att rida, så vi har varit ute i skogen både tillsammans L och jag, och med L på Diva och hennes bästis på Ginger. Nu måste jag även ta tag i att sälja Ginger... :cry:

IMG_20171118_154610892_HDR.jpg
Från vänster: Diva, Jacinto, Fionn och Ginger.

IMG_20171118_152916272_HDR.jpg

IMG_20171119_120931699.jpg
AnnaC

Re: Ny ponny!

Inläggav AnnaC » tis nov 21, 2017 8:46 pm

Glömde att säga att de resterande 25% är Exmoor eller liknande, hennes mormor såg verkligen ut som en Exmoor-korsning av något slag, men hade inga papper.
AnnaC

Inläggav Susanne » ons nov 22, 2017 8:30 am

Det verkar som att ni har hittat en toppenponny åt Lussan att fortsätta utvecklas med! Kul! Grattis! Är hon bara till låns eller är tanken att ni köper henne sen?
Väldigt fin färg har hon! :) Och precis lagom stor. :D

Det spelar tyvärr inte så stor roll hur dyra hästar tränarna vill att man köper åt barnen. Budgeten (och partnern) måste tyvärr få säga sitt också. Vi hittade ju Janko när jag fått inse och acceptera att vi inte hade möjlighet att skaka fram de summor som Drömhästen skulle ha kostat (det finns ju fler jättefina hästar i den prisklassen!). Och tränaren talade sig varm för hur viktigt det var att vi köpte just en sådan häst. Janko kostade ungefär 1/10 av det priset och räcker åt henne i ett par år åtminstone (även om hon kanske skulle ha kommit fram ännu fortare med en annan häst, men det finns inga garantier för det heller).
Susanne

Inläggav Petra » ons nov 22, 2017 9:29 am

Det ser ju ut att vara en jättefin ponny! Hoppas de får riktigt kul hop!
Håller med om att man inte kan lägga hur mycket pengar som helst på en ponny, vi hade ju turen att hitta en riktig läromästare till bra pris, men då pga tidigare skador. Hade det inte varit för skador hade han kostat det dubbla.
Petra

Inläggav AnnaC » ons nov 22, 2017 10:43 am

Na, precis, det finns ju granser! Lussans tranare tyckte jag skulle ha en budget pa £4000-£6000.... Jag betalade £1500 for Ginger och tankte val att £3000 skulle racka mer an val, men tranaren sa att det blir svart att hitta nagot for det priset??!?! Jag var helt paff! :shock: :shock: :shock: Fast inser nu att ALLA vill ha en som de sager " full up 14.2hh schoolmaster" som kan allt och vet allt!!

Nej, vi kommer inte att kopa Diva, hon ar inte till salu och nar Lussan blir langre kan hon ju lika garna rida nagon av de andra vi har, sa Diva blir liksom mellansteget mellan lilla Ginger och de sma storhastarna jag ju har. Eller sa far vi kopa nagot storre om inte de passar. Ar inte speciellt intresserad av att sjalv ha en sa liten hast (efter att Lussan vaxer ur henne alltsa), sa om jag kan slippa kopa for att sen salja igen om ett par ar, sa avstar jag garna! Kan inte forestalla mig att agarna skulle ens overvaga att salja, men daremot tror jag inte de har nagon speciell tidsbegransning pa lanet. Det ar egentligen min f.d. chefs nu vuxna dotter som ager Diva, och hon har en bebis och heltidsjobb och skulle gissa hon planerar en bebis till ratt snart, sa hon har inte tid att rida f.n.

Enda nackdelen jag kan tanka mig (forutom att hon inte ar jattebra pa lastning! och inte gar att klippa! och ar jatteradd for sprutor!) ar att hon ju inte ar nagon erfaren Pony Club ponny sa jag vet inte om hon kan lara Lussan tillrackligt, men a andra sidan ar hon ju ingen ungponny heller och jag kan ju rida henne ocksa och hjalpa till att skola henne, sa far val hoppas det ska duga. Hon har hoppat 1m.
AnnaC

Inläggav AnnaC » tis nov 28, 2017 2:25 pm

Tog henne till Pony Club traning i lordags och det gick ju jattebra! Tranaren var imponerad och tog sig tid att speciellt saga till mig efterat att Diva var ett bra nyforvarv! Det ar inte Lussans vanliga tranare, men vi ska till henne nu pa lordag, sa far vi se vad hon tycker. Hall tummarna! :)

Pony Club gick bra forutom lastningen som var valdigt seg. Diva gjorde val inget speciellt utan gick bara inte in, tog sakert 30 min pa vagen dit och efter 45 min hade hon fortfarande inte gatt in nar det var dags att aka hem. Da oppnade vi fronturlastningen och da gick hon in pa en gang. Borde jag forstas gjort redan innan, men jag hade blivit tillsagd av agaren att inte gora det, sa jag tankte jag skulle prova hennes metod, men den funkar som sagt daligt for mig. Dagen darpa lastade vi henne tva ganger hemma, med fronten oppen och en mathink (hade det pa lordagen ocksa, men hon brydde sig inte om den) och da var hon pigg att ga in pa en gang, ata sin mat, och sen sta dar snallt, och lugnt ga ut. Sa vi testar val den metoden igen pa lordag.

Sjalva ridningen tycker jag gick ovantat bra, med tanke pa L bara ridit henne 2 ganger innan. Det var 3 ekipage och jag hade sagt till L att hon maste se till att inte rida for nara de andra da Diva inte ar sa van vid PC som Ginger, och kanske inte skulle gilla att bli trangd (forutom att hon ar ett sto och kanske litet noggrannare med vem som ar nara, an Ginger eller Leo). Allt gick bra och L sa att hon var lydig, fast det gick en aning fort i galoppen sag jag! Efter att lektionen var slut, medans vi vuxna plockade undan bommar etc, sa galopperade alla 3 tjejerna pa en gang langre bort pa den enorma ridbanan. Gick bra, men sen ser jag hur den minsta ponnyn kommer i full kareta precis bakom Diva och kanske en aning nara, och Diva slanger till ett (bara ett!) bocksprang och L flyger over hennes skuldra. Men det gick bra och L satt upp igen pa en gang och skrittade av sjalv, och sa att det var lika bra, nu vet hon hur det kanns att ramla av Diva, haha... Modiga de ar, barnen!!! Jag bara VILL INTE ramla av liksom, medans L inte tycker det ar en sa stor grej (bara man inte ramlar pa ett hinder!).

I hagen gar allt utmarkt, battre an vantat. Kan mata henne och Jacinto och Ginger tillsammans utan att de snor fran varandra - ger J litet extra hack sa han tar litet langre tid, och nar Diva atit klart sa gar hon bort till hoet istallet for att forsoka ta nan annans mat, duktig tjej! Inget tjafs eller spring pa dem heller, alla nojda! De tre gossarna hanger val ihop litet mer, men Diva ar inte utanfor eller sa och agarna sager att hon brukar vara litet reserverad och halla sig for sig sjalv i hagen, sa det ar nog normalt for henne.
AnnaC

Återgå till Ryttarfiket