Tog farväl av en gammal vän i helgen

Tog farväl av en gammal vän i helgen

Inläggav Susanne » mån nov 27, 2017 10:52 am

Igår besökte jag en kär gammal vän för sista gången. Nästa gång ses vi på andra sidan regnbågsbron.

Silva <3
Jag köpte henne 1999. När hon kom var hon halt på ett framben, hon förstod inga hjälper och var allmänt missförstådd. Hon hade inte direkt den bästa exteriören, men var heller ingen katastrof. Men hon hade vackra ögon, och hon personifierade min dröm om en egen häst. Jag var 25 år när jag köpte henne, hon var 7.

Efter att hon blivit bra efter hältan så började vi rida, jag och mitt ex. Och efter någon vecka förstod Silva till sist vad en sidförande skänkel betydde. Det ögonblicket kommer jag (förhoppningsvis) aldrig att glömma. Vi hade övat länge, och börjat med att trycka med handen i skänkelläget och sen gjort det med hand och skänkel samtidigt. En dag trillade poletten ner, och jag har väl aldrig sett en så stolt häst innan! Hon hummade och var jättenöjd med sig själv. :D

Sen gick det framåt. Hon lärde sig att hantera bettet också, även om vi aldrig riktigt kom hela vägen fram där. Delade tränsbett tyckte hon inte om. Andra gick bättre.

Vi lärde oss själva samtidigt som vi lärde henne. Jag hade betydligt mer kunnande än mitt ex, men vi gick vägen tillsammans och det var bra för oss alla. Ingen brådska, utan saker fick ta tid bara det blev bra. Hästen som hade svarat med stress på varje försök till inverkan när jag provred henne kunde med tiden jobba på riktigt bra med skolor i alla gångarter även om vi hade jobbat mest i skritt och trav.

När vi hade fått hem Balder drömde jag om att få en egen avkomma efter honom och Silva, båda två högt älskade hästar. Så vi valde att låta dem träffas, och ett år senare fick vi ett föl (som är värd en egen berättelse, så den går jag inte in på här ;) ).

Efter närmare 10 år ihop började Silvas problem med accepterandet av bettet att bromsa vår utveckling (hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nog kunnat ta mig runt det, men då kunde jag inte det). Vi blev båda två frustrerade och olyckliga när vi försökte jobba vidare. Jag ville, hon försökte men kunde inte. Jag valde då att försöka hitta en ny människa åt henne, och en dag dök hon upp. En ung tjej som behövde en god vän. Och är det något Silva var bäst på så var det att vara en god vän. Så hon köpte Silva för en symbolisk summa och har haft henne kvar fram tills i vår/sommar. Då fick Silva flytta till en tjej som tog emot några pensionärer för att ge dem ett sista bra hem.

I torsdags fick jag veta att veterinären varit ute hos Silva och rekommenderat skyndsam avlivning. Inte akut, men inom närmaste dagarna. Så jag hann dit för att ta farväl. Det var skönt att få komma dit och se hur hon har bott sista tiden, och det var skönt att få krama om henne, känna hennes doft och gråta mot hennes hals. Jag fick även ta lite tagel från hennes svans för att spara (jag har en fläta från Tristan också). Imorgon bitti (tisdag) kommer de och tar bort henne på gården. Hon kommer att få dö hemma.

Det var inte en dag för tidigt. Jag vet inte hur hon såg ut för ett halvår sedan, men nu hade hon tappat rejält. Hon var bukig och saknade överlinje helt. Ansiktet var inte alls sig likt (hon har alltid haft ett vackert huvud, men inte nu längre) och ögonen innehöll ingen livsglädje. Jag misstänker att hon fått någon åldersrelaterad åkomma som påverkar henne, plus den stress det innebär att flytta för en gammal häst. Jag tror att hon har haft ett bra liv, men det är dags att gå vidare nu. Hon tröstade mig, vilket behövdes extra mycket igår eftersom min morfar plötsligt gick bort i lördags så det finns så mycket sorg just nu. När hon var klar gick hon iväg och ställde sig med sina kompisar.

Hon kommer för alltid att ha en alldels egen plats i mitt hjärta. Hon var min första egna häst och vi gjorde en fantastisk resa tillsammans, och även om jag valde att sälja henne så älskade jag henne. Jag är otroligt tacksam över att den nya ägaren valde att kontakta mig så att jag fick komma ut och ta farväl!!! Och jag fick se att hon har haft det bra på slutet.
Susanne

Re: Tog farväl av en gammal vän i helgen

Inläggav terwa » mån nov 27, 2017 2:40 pm

Skönt att få ett avslut och att du fick chansen att ta farväl av henne.

Silva var väldigt vacker och vänlig.

Beklagar både din morfar som jag vet betydde mycket och Silva som var en älskad häst <3
terwa

Återgå till Ryttarfiket