SIHS i helgen

SIHS i helgen

Inläggav Susanne » tor nov 30, 2017 1:13 pm

Någon här som skall till SIHS i helgen?

Jag och dottern är där ikväll, imorgon förmiddag samt söndag. :) Det är något vi sett fram emot länge redan, så det känns väldigt bra att det äntligen är dags! :D
Susanne

Re: SIHS i helgen

Inläggav AnnaC » ons dec 06, 2017 11:41 am

Hur var det, hade ni kul? :)
AnnaC

Inläggav Susanne » ons dec 06, 2017 1:38 pm

Ja väldigt roligt!

Torsdagskvälen får jag summera med ett WOW! Jag är riktigt imponerad av fälttävlansryttarnas sätt att ta sig an banan. De gav så mycket frihet och ansvar till hästarna, och det var fantastiskt att se samspelet. :D Till och med jag som är hopprädd tyckte det såg riktigt kul ut och skulle kunna tänka mig att prova (fast på betydligt lägre nivå såklart!).

På fredagen tittade vi bara på dressyren och gick på mässan. Riktigt kul! Jag har mycket åsikter om dressyren, och gläds enormt över att se så många unga ryttare som är på väg upp och som rider riktigt fint! Och det var roligt också att se de unga hästarna, för även där börjar det jag klassar som "bra ridning" premieras. Riktigt kul! Sen är såklart inte allt perfekt, men det var mycket som var väldigt bra. :)

På lördagen tittade vi vidare på dressyren fast hemifrån. På sätt och vis ser man mer och bättre när det sänds på TV eftersom man har ekipaget på hela skärmen stor del av ritten och det är roligt. Dessutom kan man prata utan att folk runt omkring blir störda och det är ett plus.

Sen var det dags för söndag. En fantastisk dag om än med ett ledsamt slut. Väldigt trevligt att se küren, som vanligt. Även här så är inget perfekt, vi såg några saker som inte riktigt höll måttet, men jag tycker ändå att det var i huvudsak väldigt bra. Vi hann se ett par hoppklasser också och det gör ju inget att Peder och All In vinner när vi sitter på läktaren. ;) Han har verkligen tagit sig in i hjärtat på hästfolket. Alla får applåder och jubel, men ingen får lika mycket som Peder. Lite kul faktiskt. :)
Sen avslutade vi med julshow, som ju var trevlig som alltid. Stjärnonas hoppning var lite urvattnad, men ändå helt ok. Shownumren var helt ok, även om jag måste säga att jag är ganska mätt på shownummer där det går ut på att hästarna lägger sig ner på kommando. Det första var kul och nyskapande, den lade sig dessutom på en säng och det blev lite teater över det hela. En kul idé som funkade bra. Det andra var "bara" vackert och finstämt. Trevligt att se på såklart, men jag är som sagt ganska mätt på den typen av uppvisningar nu.
Sen var det fyrspannen. Helt underbart och fantastiskt imponerande ekipage! Väldigt roligt att se dessutom. Men som ni säkert alla vet dog en av hästarna inne på arenan. Vi satt så till att vi såg allt på ganska nära håll. Jag insåg nästan direkt att det var kört, och kunde konstatera att hästen nog åtminstone fick en "bra" död - omgiven av sina närmaste, efter att ha gjort något den var trygg med och tyckte var kul, och till synes helt utan smärta (jag hoppas verkligen det var så också, men det tycks ju så). Men chocken var stor hos oss alla, och vi var nog flera som fällde några tårar i den situationen. Det blev ju inte bättre av att någon i publiken behövde akutvård precis när allt runt den kollapsade hästen var avslutat. Så mycket oro där på kvällen. Många valde också att gå hem. Vi valde att sitta kvar, och showen fortsatte även om allt var med lite mindre entusiasm än innan.

Såhär i efterhand har jag en väldigt positiv känsla av hela arrangemanget, precis som jag brukar ha. Det var väldigt olyckligt med hästen som dog, men det är inget jag tycker att man kan lasta arrangemanget eller sporten för. Döden är en del av livet (något jag verkligen får jobba för att acceptera fullt ut just nu!), och livet måste gå vidare ändå. Bara för att vi oftast slipper se döden så innebär det inte att den inte existerar.
Jag har fått massor av inspiration, jag har sett massor av olika produkter som finns på marknaden - en del kul att känna till (mer kuriosavärde) och andra som jag känner att jag vill ha eller rent av behöver. Därtill har vi sett mycket trevlig ridning. Det finns fall där jag inte för ett ögonblick är överens med domarna om bedömningen (inom dressyren alltså), men i huvudsak är jag väldigt glad och nöjd över hur grenen utvecklas i rätt riktning just nu.
...och jag längtar redan tillbaka! :D
Susanne

Inläggav AnnaC » ons dec 06, 2017 1:49 pm

Ah, tack for utforligt referat!! Kul! Och jag blir nastan sugen att pallra mig till Olympia eller HOYS i London nan gang! :) Hade inte hort om hasten som dog, vad laskigt.
AnnaC

Inläggav Susanne » tor dec 07, 2017 9:50 am

Ja, ta med dottern och/eller en god vän och åk iväg och njut av miljön. Jag tycker det är fantastiskt och kommer säkert att börja åka runt på fler liknande arrangemang när jag kommit in i en annan fas i livet. :)

Ja det var otäckt. Nu har de obducerat och allt tyder på brusten aorta. Det tar bara sekunder innan man är medvetslös om det händer, och bara kort därefter dör man. Så hästen led knappast, och det är ändå viktigast. Men visst känns det hemskt att alla hästentusiaster (inklusive många barn som går på ridskola och som bara drömmer om egen häst) skall behöva se det hända. Jag tror att många fick en ganska rejäl chock. Det är ingens fel, men tråkigt. För egen del kände jag mig lugn över att hästen inte hade plågats, och hur smärtsamt det än är så är jag mycket medveten om att jag kommer att hinna se många hästar dö innan mitt liv är slut (jag hoppas det iaf, för jag har mycket kvar jag vill göra! :) ). Då blir chocken inte fullt lika stor. Men otäckt ändå såklart! :cry:
Susanne

Återgå till Ryttarfiket